VIDEO: Bagaimana sistem pacuan semua roda M xDrive pada BMW M5 generasi baharu berfungsi

BMW M5 generasi baharu – F90 – bakal menampilkan sistem pacuan semua roda, sistem pertama seumpamanya dipadankan pada sebuah sedan M. Sistem berkenaan diberikan agar kuasa 600 hp dengan tork maksima 700 Nm dapat diselia dengan baik dan dapat digunakan seluruhnya ke permukaan jalan, tidak kira pada jalan raya biasa atau litar.

Berbanding model M5 F10 sedia ada yang diberikan transmisi klac-berkembar, enjin V8 turbo berkembar 4.4 liter pada model baharu ini dipadankan dengan kotak gear automatik konvensional lapan-kelajuan Steptronic bagi mengalirkan kuasa ke sistem pacuan semua roda M xDrive berkenaan.

Menerusi video ini, pemandu rasmi BMW M iaitu Timo Glock mendemonstrasikan bagaimana sistem pacuan semua roda baharu ini berfungsi. Secara asas, M xDrive beroperasi hampir sama seperti sistem pacuan semua roda pesaing terdekatnya iaitu Mercedes-AMG E 63. Tork diagihkan ke kesemua roda dalam jumlah yang bervariasi dan ia lebih kepada memacu roda belakang walaupun dalam mod 4WD standard, bagi memberi prestasi “kawalan optimum dan traction yang hebat”.

VIDEO: Bagaimana sistem pacuan semua roda M xDrive pada BMW M5 generasi baharu berfungsi

Ia turut diberikan mod pacuan semua roda yang lebih sporty yang digelar 4WD Sport yang bekerjasama dengan mod M Dynamic – memberikan tork yang lebih pada gandar belakang, membolehkan ia menggelangsar dalam kawalan ketika di selekoh. Dengan sistem DSC yang yang dimatikan terus, pemandu turut boleh menggunakan sistem pacuan belakang sepenuhnya bagi melakukan aksi drift sebenar.

Agihan tork ini dapat dilakukan menerusi komponen-komponen istimewa rekaan BMW M antaranya unit modulator hidraulik pusat, transfer case di belakang kotak gear, dan juga unit LSD aktif M pada gandar belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required