BMW Art Car adalah satu inisiatif yang dilakukan oleh BMW bermula pada tahun 1975, dengan kereta pertamanya adalah sebuah BMW 3.0 CSL yang dihias oleh Alexander Calder. Memasuki tahun 2017 ini, BMW bekerjasama dengan seorang artis dari China, iaitu Cao Fei untuk penghasilan Art Car ke 18. Beliau juga adalah artis pertama dari China yang terlibat dalam projek ini dan merupakan yang paling muda, pada usia 39 tahun.

Berbeza dengan Art Car sebelum ini yang hasilnya boleh dilihat secara terus, BMW Art Car Cao Fei terdiri daripada tiga komponen berbeza. Pertama, sudah tentu adalah kereta itu sendiri, dan ia adalah sebuah BMW M6 GT3 yang berwarna hitam karbon. Kedua adalah sebuah video yang fokus kepada seorang pengamal kerohanian yang boleh merentas masa, dan ketiga adalah paparan lampu neon augmented reality.

Untuk melihat dengan lebih lengkap hasil seni Cao Fei ini, orang ramai perlu memuat turun aplikasi khas di dalam peranti, dan apabila aplikasi tersebut dibuka, dan gajet dihalakan kepada kereta tersebut, hasil seni Cao Fei dapat dilihat secara lengkap.

“Bagi saya, cahaya menggambarkan pemikiran. Memandangkan kelajuan pemikiran tidak dapat diukur, kereta Art Car #18 ini menimbulkan pertanyaan berkenaan kewujudan sempadan dalam pemikiran manusia. Kita sekarang sedang masuk ke era baru, di mana minda mengawal objek secara terus dan buah fikiran boleh dipindah, seperti dengan penggunaan operasi tanpa manusia dan artificial intelligence (A.I). Jadi, perlakuan dan tabiat seperti manakah yang memegang kunci kepada laluan era baru ini?” kata Cao Fei.