Masa kutipan bayaran parkir di Penang diselaraskan

Masa kutipan bayaran parkir di Penang diselaraskan

Ekoran kekeliruan yang timbul berhubung dengan masa kutipan bayaran parkir di Pulau Pinang, ahli majlis Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) Joseph Ng berkata, perkara ini akan selesai tidak lama lagi.

Menurut Ng, mulai 1 Julai ini, masa kutipan bayaran parkir di kawasan seliaan MBPP akan diselaraskan. Di mana orang ramai perlu membayar parkir dari Isnin hingga Sabtu, manakala percuma pada hari Ahad, laporan The Sun.

Katanya lagi, masa kutipan akan bermula dari jam 8 pagi hingga 6 petang.

“Orang ramai juga perlu membayar parkir pada cuti umum kecuali ia jatuh pada hari Ahad,” ujarnya sambil menambah pihak MBPP telah mengadakan kaji selidik selama dua bulan bagi perkara ini dan ia mendapat maklum balas yang positif.

Buat masa ini, terdapat tiga masa kutipan bayaran parkir yang berbeza di pulau tersebut; iaitu bagi zon merah, bayaran parkir adalah setiap hari. Manakala bagi zon hijau, bayaran parkir hanya dikenakan pada setiap Isnin hingga Jumaat dan percuma pada Ahad dan cuti umum. Bagi zon biru pula, orang ramai perlu membayar parkir dari Isnin hingga Sabtu dan percuma pada Ahad dan cuti umum.

Perbezaan zon dengan waktu yang tertentu ini diperkenalkan pada tahun 2014, namun ia telah menerima kritikan hebat di kalangan orang ramai ekoran kekeliruan yang timbul.

Apabila pelaksanaan masa kutipan bayaran parkir ini diselaraskan sepenuhnya kelak, semua zon akan ditukarkan ke zon kuning.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required