MPPJ digesa tangani isu mesin meter parkir rosak

MPPJ digesa tangani isu mesin meter parkir rosak

Anda berlegar-legar mencari petak parkir kosong sampai terpaksa berpusing-pusing di kawasan yang sama berulang kali. Penuh. Mungkin kerana ia waktu pejabat dan pastinya ramai yang mempunyai urusan masing-masing. Setelah 15 minit menanti, kelihatan ada satu ruang parkir kosong dan anda bergegas mendapatkannya. Kemudian, anda mencari mesin membayar parkir. Dah jumpa satu yang terhampir, malangnya ia rosak. Anda berjalan mencari mesin yang lain, juga rosak. Mesin ketiga yang anda jumpa pun mengalami nasib yang sama.

“Arghh..tak payah bayar parkir lah,” getus hati anda. Tamat saja urusan dan sekembalinya ke kereta, anda mendapati ada kompaun saman yang diselit di bilah pengelap kereta anda. Sebal! Ya, itulah yang pernah penulis hadapi beberapa hari lepas. Dan pastinya ramai di antara kita turut pernah mengalami masalah yang sama.

Laporan yang disediakan oleh The Sun menyebut pemandu kenderaan menggesa agar pihak Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ) supaya meletakkan notis pemberitahuan di mesin meter parkir yang rosak.

Ini selepas ramai pemandu yang sukar untuk mencari meter parkir yang berfungsi selepas mereka memparkir kenderaan masing-masing atau pun terpaksa ke ibu pejabat MPPJ untuk menyelesaikan isu saman parkir ini.

Ada pemandu yang berpendapat, adalah tidak cukup sekiranya pegawai penguatkuasa hanya mempunyai senarai mesin parkir yang rosak namun tidak menampal notis memaklumkan mesin yang terbabit rosak sehingga mendatangkan kesulitan di kalangan pengguna.

Malahan ada yang menyarankan agar pihak terbabit meletakkan kain rentang yang memaklumkan mana-mana lokasi yang tidak perlu pengguna membayar parkir kerana isu mesin parkir yang tidak berfungsi ini. Selain itu, ada juga yang memberikan cadangan agar pihak MPPJ melaksanakan sistem parkir berkupon atau membayar parkir menerusi aplikasi telefon bimbit kerana ia lebih memudahkan para pengguna.

Akhbar harian ini pernah melaporkan ada lebih 700 mesin parkir di sekitar Petaling Jaya untuk 21,000 petak parkir namun lebih separuh daripada jumlah mesin tersebut didapati tidak berfungsi. Ini termasuklah di kawasan komersil yang sibuk seperti di SS2, PJ Old Town, Seksyen 52, Damansara Uptown dan Pusat Komersil Sunwaymas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required