Perkhidmatan perkongsian kenderaan perlu sediakan butang SOS pada aplikasi mobiliti – SPAD

Perkhidmatan perkongsian kenderaan perlu sediakan butang SOS pada aplikasi mobiliti – SPAD

Semua pengusaha perkhidmatan e-hailing atau perkongsian kenderaan perlu menyediakan butang SOS pada aplikasi mobiliti masing-masing bagi memastikan keselamatan orang awam lebih terjamin, ujar Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Menurut CEO SPAD, Mohd Azharuddin Mat Sah, butang SOS ini membolehkan penumpang memaklumkan kepada pihak berkuasa serta-merta sekiranya mereka merasakan sedang berhadapan dengan situasi yang berbahaya, The Sun.

“Ini merupakan perkara baru dan yang sedia ada bagi penyedia perkhidmatan sebegini, yang perlu dilakukan secepat mungkin sebelum undang-undang yang membenarkan kami mengawal selia mereka sepenuhnya dilaksanakan,” ujar Azharuddin kepada pihak media selepas menemui wakil Uber Malaysia ekoran kejadian yang melibatkan pemandu Uber baru-baru ini.

Perkhidmatan perkongsian kenderaan perlu sediakan butang SOS pada aplikasi mobiliti – SPAD

Azharuddin turut berkata implementasi bagi tindakan proaktif ini adalah untuk memastikan pematuhan dipenuhi. Beliau turut menjelaskan apabila undang-undang telah dilaksanakan kelak, pengusaha perkhidmatan ini mempunyai tanggungjawab sebagai operator pengangkutan awam, di mana pemandu mereka perlu menjalani pemeriksaan berkenaan latarbelakang, jenayah, perubatan dan yang berkaitan.

“Penguatkuasaan undang-undang boleh dilaksanakan pada bila-bila masa sahaja dan jika ada operator perkhidmatan ini yang tidak mengikut undang-undang, kami tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan, termasuk perkhidmatan mereka bakal digantung atau dikenakan saman sewajarnya,” ujarnya lagi.

Beliau turut berkata, pihaknya akan bekerjasama lebih erat lagi dengan semua pengusaha perkhidmatan tersebut bagi memastikan semua pematuhan dipatuhi dan untuk kepentingan orang awam terutamanya soal keselamatan yang menjadi keutamaan SPAD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required