JPJ diminta kaji semula penguatkuasaan had bilangan penumpang bagi kenderaan persendirian – Aziz

JPJ diminta kaji semula penguatkuasaan had bilangan penumpang bagi kenderaan persendirian – Aziz

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi telah meminta Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) supaya mengkaji semula penguatkuasaan had bilangan penumpang bagi kenderaan persendirian.

Menurutnya, buat masa ini had bilangan penumpang kenderaan persendirian belum dikuatkuasakan. Malahan seandainya kenderaan persendirian terbabit terlibat dalam kemalangan, penguatkuasaan ini dilihat mampu memastikan bilangan mangsa yang maut dapat dikawal, laporan Bernama.

“Sudah sampai masanya JPJ melihat semula perkara ini supaya dapat menjamin keselamatan penumpang,” katanya kepada malam tadi bagi mengulas mengenai kemalangan yang meragut lapan nyawa di Jempol, Negeri Sembilan dua hari lalu.

JPJ diminta kaji semula penguatkuasaan had bilangan penumpang bagi kenderaan persendirian – Aziz

Dalam masa yang sama, kementerian juga telah mengarahkan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) menjalankan siasatan terhadap punca kemalangan itu.

Ab Aziz berkata siasatan merangkumi semua aspek termasuk keperluan pelaksanaan Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (Awas) jika terbukti lokasi kemalangan itu di kawasan berisiko tinggi.

Sementara itu, beliau berkata kerajaan akan melancarkan kempen keselamatan jalan raya sempena musim perayaan Aidilfitri pada Khamis ini dalam usaha memberi kesedaran keselamatan jalan raya kepada pemandu.

“Sistem Awas juga akan dikuatkuasakan sepenuhnya sepanjang kempen keselamatan musim perayaan bagi memgurangkan kadar kemalangan jalan raya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required