SPAD wajibkan penyedia perkhidmatan e-hailing kemuka rekod pemandu secara bulanan

SPAD wajibkan penyedia perkhidmatan e-hailing kemuka rekod pemandu secara bulanan

Susulan beberapa kes jenayah yang melibatkan pemandu Uber dan GrabCar, antaranya kes samun dan rogol, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mewajibkan penyedia perkhidmatan ‘e-hailing’ (e-panggilan) tersebut mengemukakan rekod pemandu mereka kepada SPAD mulai 16 Jun ini.

Menerusi kenyataan yang diedarkan oleh suruhanjaya terbabit, tujuan penyerahan rekod pemandu ini adalah bagi membolehkan SPAD menjalankan saringan latar belakang pemandu dengan lebih ketat menerusi kerjasama dengan agensi penguatkuasaan lain, iaitu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), laporan Bernama.

Selain mewajibkan penyerahan rekod pemandu, demi keselamatan penumpang, SPAD turut melaksanakan beberapa langkah lain ke atas perkhidmatan e-hailing sebelum pembacaan kedua bagi pindaan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (APAD) yang dijadual berlangsung Julai ini di Parlimen.

Malahan SPAD juga telah mengarahkan pengendali e-hailing untuk mempercepatkan pelaksanaan butang panik atau “S.O.S”” pada aplikasi mereka dengan segera. Butang panik itu akan menyediakan satu ciri keselamatan kepada penumpang iaitu menyampaikan maklumat kepada polis sekiranya berlaku kecemasan.

Di mana, SPAD telah menggesa pengendali e-hailing untuk menggunakan proses yang lebih menyeluruh bagi mengenal pasti profil pemandu. Ia akan membolehkan mereka mengenal pasti dan menghalang pemandu yang berisiko tinggi.

Selain itu, pengendali e-hailing juga diwajibkan menyerahkan data secara bulanan mengenai pemandu yang dikenal pasti telah melakukan kesalahan trafik, masalah tingkah laku dan perkhidmatan. Ia membolehkan SPAD menyenarai hitam pemandu terbabit dan menghalang mereka daripada berpindah kerja ke perkhidmatan e-hailing lain.

Pengendali e-hailing juga dihendaki menyerahkan data bulanan penarafan (rating) pemandu kepada SPAD untuk menyelesaikan secara proaktif isu-isu membabitkan pemandu perkhidmatan itu dan setelah peraturan kawal seliaan e-hailing diluluskan oleh Parlimen kelak. Malah pengendali e-hailing diwajibkan mengamalkan tahap keselamatan dan perkhidmatan yang terbaik, kata kenyataan itu.

SPAD turut memberikan amaran tidak akan teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap pengendali dan pemandu e-hailing yang didapati melanggar undang-undang termasuk menyita kenderaan pemandu e-hailing yang terlibat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required