Peminat Honda Civic Type R ada di mana-mana sahaja, termasuk di Amerika Syarikat (AS), dan kemasukan model baru ini ke sana menandakan kembalinya Honda Type R ke negara itu, sejak kali terakhir adalah melalui Acura Integra Type R pada tahun 90-an.

Baru-baru ini, Honda bekerjasama dengan Bring a Tailor untuk melelong Civic Type R spesifikasi AS (#01) pertama negara itu. Kereta tersebut (di dalam gambar) menggunakan warna Aegean Blue Metallic, dengan rim hitam dan selingan garisan serta kemasan merah. Satu perkara yang penting, sudah tentu adalah lencana di bawah tombol gear, yang tertulis “R-00001,” dan plet VIN.

Sememangnya, unit ini mendapat tarikan ramai. Selepas beberapa hari diletakkan untuk lelongan, pemenangnya disiarkan dan harga yang dibayar adalah US$200,000, bersamaan RM855,690 jika ditukar terus ke Ringgit Malaysia. Jumlah ini adalah hampir tujuh kali ganda daripada harga asalnya iaitu US$33,900 (RM145,041). Jumlah yang didapati daripada lelongan ini turut akan disumbangkan kepada badan amal.