Jualan kenderaan bulan Mei 2017 mengikut jenama – Perodua teratas, Proton raih kembali tempat ketiga

Jualan kenderaan bulan Mei 2017 mengikut jenama – Perodua teratas, Proton raih kembali tempat ketiga

Jualan jualan kenderaan yang bermula agak perlahan pada awal tahun ini mungkin akan memberikan kelegaan sedikit kepada pengeluar berdasarkan angka yang dicatatkan sepanjang Mei. Selepas April yang mencatatkan penurunan, bulan Mei bagaimanapun merekodkan pertumbuhan positif secara keseluruhannya, dengan peningkatan 18% jualan kenderaan berbanding bulan sebelumnya.

Seperti bulan-bulan sebelum ini, Perodua terus kekal berada ditempat teratas dengan jualan sebanyak 17,211 unit. Ini merupakan peningkatan sebanyak 19.7% berbanding pada bulan April lalu, dengan jualan 14,378 unit. Ditempat kedua pula Honda masih mampu mempertahankan kedudukannya sejak beberapa waktu kebelakangan ini.

Pengeluar kenderaan Jepun itu mencatatkan jualan kenderaan sebanyak 9,153 unit, iaitu peningkatan sebanyak 25.7% berbanding pada April, dengan 7,283 unit. Tempat ketiga pula kembali diraih oleh Proton, setelah berada di belakang Toyota pada April lalu.

Proton mencatatkan peningkatan jualan sebanyak 27.8% dengan jumlah jualan 7,176 unit pada Mei berbanding 5,616 unit yang direkodkan pada April. Sementara itu, Toyota pula turun ke tempat ke-empat dan mencatatakan peningkatan yang sedikit; 4.4%. Bulan Mei menyaksikan syarikat itu menjual 6,072 unit berbanding 5,818 unit pada bulan sebelumnya.

Selain itu, banyak lagi jenama-jenama lain yang turut menikmati perningkatan jualan sepanjang Mei. Antaranya ialah Mercedes-Benz yang kini menduduki tanggak ke-enam dengan peningkata 50.3%. Ia mengatasi pencabar terdekatnya, BMW yang berada di kedudukan ke-sembilan dengan penurunan jualan sebanyak 5.2%.

Ford juga tidak ketinggalan untuk mencatatkan peningkatan sebanyak 73.7%, diikuti Volvo dengan kenaikan 88% dan Renault dengan peningkatan 46%. Sebuah lagi jenama Jepun, Mitsubishi turut menikmati kenaikan jumlah jualan pada kadar 36.2%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required