Kia Stonic – pencabar baharu segmen SUV kompak

Kia Stonic – pencabar baharu segmen SUV kompak

Hyundai baru sahaja menunjukkan SUV kompak mereka bernama Kona, dan ini pula adalah seteru daripada Kia iaitu Kia Stonic. Ia akan menyertai SUV segmen B, iaitu antara segmen yang paling pantas berkembang, dan menurut Kia, segmen tersebut buat masa ini mengambil jualan sebanyak 1.1 juta di Eropah setiap tahun.

Rekaan Stonic adalah antara yang paling menarik pernah dihasilkan oleh syarikat itu, tetapi yang pasti, kurang radikal berbanding Hyundai Kona. Ia terus dapat dilihat adalah sebuah Kia dengan adanya elemen seperti gril “tiger nose” dan lampu belakang yang mirip seperti yang terdapat pada Sportage.

Kereta ini direka di Eropah dengan kerjasama studio rekaan Kia di Korea, dan ia boleh dilihat menggunakan rekaan bumbung yang dipanggil oleh Kia sebagai “Targa” yang boleh dicat dalam dua tona, dan mendapat inspirasi daripada kereta konsep Kia Provo 2013. Kereta ini akan ditawarkan dengan sehingga 20 warna dua tona di Eropah, bersama pilihan lima warna untuk bahagian bumbung.

Enjin yang digunakan pula adalah terdiri daripada petrol turbo dan diesel, dengan masing-masing dipadankan bersama transmisi manual. Dalam barisan enjin petrol terdapat pilihan unit 1.0 liter T-GDI 120 PS, 1.25 liter serta 1.4 liter NA, manakala bagi yang menggunakan diesel pula adalah unit 1.6 liter turbo. Kuasa daripada enjin ini disampaikan kepada tayar hadapan.

Menurut Kia lagi, Stonic menawarkan tetapan stereng dan suspensi talaan Eropah, untuk pemanduan yang lebih menyeronokkan, tindak balas lebih baik serta pengendalian yang lebih tegap.

Bahagian kabin Stonic menyerupai Rio hatchback generasi keempat, iaitu kereta yang digunakan sebagai asas untuknya, tetapi mempunyai banyak pilihan warna untuk dipilih oleh pembeli. Sistem informasi dan hiburan kenderaan ini mempunyai skrin sesentuh bersama sambungan Apple CarPlay dan Android Auto secara standard. Turut diberi adalah tempat duduk dengan ciri pemanas, cruise control dan sistem kemasukan tanpa kunci. Ruang simpanan yang disediakan di but adalah 352 liter.

Turut boleh didapati pada Stonic adalah sistem keselamatan aktif lain seperti Autonomous Emergency Braking dengan pengesan pejalan kaki dan Forward Collision Alert; Blind Spot Detection dengan Rear Cross Traffic Alert; dan Lane Departure Warning.

Di Eropah, Stonic akan dijual dengan jaminan selama tujuh tahun atau 100,000 batu (160,000 km). Jualan untuk negara lain pula akan bermula dalam suku ketiga tahun 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required