IIMS 2017: Kia Rio baharu kini mendarat di pasaran Indonesia – 1.4L dengan pilihan 4AT atau 6MT

IIMS 2017: Kia Rio baharu kini mendarat di pasaran Indonesia – 1.4L dengan pilihan 4AT atau 6MT

Kia telah melancarkan Rio baharu pada Indonesia International Motor Show (IIMS) 2017 yang kini sedang berlangsung. Hatchback generasi baharu ini dijana oleh enjin 1.4 liter NA berkuasa 100 PS dan tork maksima 133 Nm. Enjin Dual CVVT tersebut dipadankan dengan pilihan transmisi empat kelajuan automatik atau enam-kelajuan manual.

Kedua-dua varian manual dan automatik berkenaan walau bagaimanapun hadir dengan kemasan dan kelengkapan lain yang sama untuk pasaran Indonesia. Ia diberikan roda aloi berdiameter 15-inci bersama tayar 185/65R15, penghawa dingin manual dan juga pemain audio utama 2-DIN tanpa skrin sesentuh (walaupun ruang berkenaan jelas untuk menempatkan skrin).

Ciri lain yang diberikan secara standard termasuk lampu hadapan automatik projektor halogen, lampu nyalaan siang LED, lampu kabus, paparan MID LCD 3.5-inci, Bluetooth, butang audio pada stereng, dua-beg udara serta bumbung suria.

Kia Rio baharu dijual pada harga bermula 250 juta rupiah (RM81,484) untuk pasaran Indonesia dan dibawa secara CBU. Model ini juga dijangka bakal di bawa oleh Naza Kia ke pasaran Malaysia pada suku kedua tahun ini. Seperti model-model sebelum ini, Malaysia biasanya turut menerima varian dengan kelengkapan lebih tinggi, tetapi pastinya kita juga tidak akan menerima transmisi manual.

Web editor kami, Izwaashura Sadali, telah memandu uji Rio generasi baharu ini di Australia Februari lalu dan anda boleh membaca ulasannya di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required