Enjin PureTech 1.2 liter turbo tiga-silinder PSA dinobat ‘Engine of the Year 2017’ – raih kemenangan ‘hat trick’

Enjin PureTech 1.2 liter turbo tiga-silinder PSA dinobat ‘Engine of the Year 2017’ – raih kemenangan ‘hat trick’

Groupe PSA menerima khabar gembira pada majlis anugerah Engine of the Year yang ke-19, yang berlangsung di Stuttgart, Jerman. Enjin terkini yang digunakan pada kenderaan keluaran syarikat itu , PureTech 1.2 liter turbo tiga-silinder petrol dinobat sebagai enjin terbaik bagi kategori 1L hingga 1.4L tahun ini

Ini menjadi tahun ketiga berturut-turut enjin PureTech diberi anugerah enjin terbaik – kemenangan hat trick untuk kumpulan syarikat itu. Datang dalam konfigurasi PureTech 110 S&S (110 hp) dan PureTech 130 S&S (130 hp), sejumlah 850,000 unit enjin berkenaan telah dikeluarkan sejak pelancarannya pada 2014.

Enjin berkenaan digunakan pada sekitar 90 kenderaan keluaran PSA dan anak syarikatnya – Citroen, DS Automobiles, Opel dan Peugeot. Ini termasuk model-model seperti Peugeot 3008 (European Car of the Year 2017) dan Citroen C3 terbaru.

Untuk pasaran tempatan, enjin tiga-silinder ini boleh turut dilengkapi pada model Peugeot 208 dan 2008, kedua-duanya dilancarkan awal tahun lalu. Ia merupakan enjin yang lebih cekap berbanding enjin 1.6 liter empat-silinder terdahulu, dan menerima padanan transmisi automatik Aisin enam-kelajuan (yang lama menggunakan automatik empat-kelajuan).

Enjin PureTech 1.2 liter turbo tiga-silinder PSA dinobat ‘Engine of the Year 2017’ – raih kemenangan ‘hat trick’

Antara kelebihan prestasinya ialah pecutan 0-100 km/j dalam masa lebih singkat, serta penggunaan minyak lebih rendah. Pada 208, bacaan yang didakwa mampu dicapai ialah 4.5 liter bagi setiap 100 km (berbanding 6.7 liter per 100 km dahulu) dan bagi 2008 pula, 4.8 liter bagi setiap 100 km (dulunya 6.5 liter per 100 km).

PSA juga merancang untuk meningkatkan pengeluaran bagi enjin berkenaan, yang akan melepasi angka satu juta unit pada 2019. Dalam tempoh itu, beberapa penambah baikan juga akan dilakukan terhadapnya – sebahagian daripada pembaharuan itu akan dilakukan menjelang hujung 2017.

Ini termasuk menyertakan particulate filter yang baru untuk mengurangkan pembebasan sisa sehingga 75% untuk menepati standard pencemaran yang lebih ketat di Eropah dan China pada 2020, mengoptimumkan kitaran pembakaran enjin dan tekanan suntikan, mengurangakan pergeseran mekanikal dan memperkenal pengcas turbo baru serta menjadikan enjin berkenaan lebih kompak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required