954 notis saman dikeluarkan terhadap penunggang motosikal dalam operasi khas Aidilfitri – JPJ

954 notis saman dikeluarkan terhadap penunggang motosikal dalam operasi khas Aidilfitri – JPJ

Dalam Operasi Khas sempena Aidilfitri yang bermula malam tadi, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengeluarkan sebanyak 954 notis saman terhadap 563 penunggang motosikal di seluruh negara.

Menurut Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Nadzri Siron, notis saman berkenaan dikeluarkan terhadap penunggang motosikal atas pelbagai kesalahan, laporan Bernama.

“Kesalahan paling banyak direkodkan ialah tiada lesen memandu kompeten (CDL) sebanyak 416 kes diikuti CDL tamat tempoh (73 kes) dan lesen memandu percubaan (PDL) tamat tempoh (12 kes). Saya khuatir dengan statistik ini di mana penunggang motosikal tidak ada lesen, sekiranya berlaku musibah dan kemalangan mereka tidak dapat apa-apa tuntutan dan ganti rugi. Saya harap operasi sebegini dapat memberi kesedaran,” katanya pada pihak pemberita.

Menurutnya, sebanyak 1,954 motosikal telah diperiksa dalam operasi selama dua hari ini yang melibatkan sebanyak 1,523 anggota dan pegawai JPJ di seluruh negara.

Dalam pada itu, Nadzri menyeru orang ramai supaya melaporkan kesalahan lalu lintas secara terus kepada talian WhatsApp khas JPJ yang bernombor 01151115252.

Katanya, kerjasama ini dapat memudahkan JPJ mengambil tindakan terhadap pesalah jalan raya yang melanggar undang-undang yang ditetapkan seperti memandu di lorong kecemasan, menggunakan telefon bimbit dan gagal mematuhi lampu isyarat merah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required