Volkswagen dan teknologi komunikasi antara kereta

Volkswagen dan teknologi komunikasi antara kereta

Volkswagen merangcang untuk melengkapkan kenderaan keluaran syarikat itu dengan sambungan tanpa wayar pWLAN (IEEE 802.11p) menjelang 2019. Sistem berkenaan digunakan dalam indsutri automotif untuk tujuan komunikasi dalam kenderaan serta antara kenderaan dan prasarana pengangkutan akan dipasang pada sebahagian model keluarannya sebagai ciri standard, sebagai tambahan kepada sambungan telefon mudah alih.

“Kami ingin meningkatkan tahap keselamatan dengan bantuan rangkaian antara kenderaan. Cara paling berkesan untuk mencapai tujuan ini adalah dengan memperkenalkan banyak model kenderaan menggunakan teknologi yang sama itu. Apa yang penting ialah agar teknologi berkenaan digunakan secara berterusan, dan oleh seberapa banyak pengeluar,” jelas Ketua Pembangunan Badan Kenderaan Volkswagen, Johannes Neft.

Dijadualkan masuk pasaran pada 2019, teknologi ini disasarkan untuk mengesan kemalangan lebih awal, misalnya yang melibatkan kenderaan berdekatan yang membrek mengejut. Maklumat ini boleh dikongsi segera dengan kenderaan yang ada dipersekitaran dan menghantar isyarat, membolehkan pengguna jalan yang lain mengambil tindakan awal.

Ini turut melibatkan pihak berkuasa dan perkhidmatan kecemasan, seperti polis tempatan dan petugas medik. Dilengkapi dengan teknologi pWLAN, pengguna jalan raya disekitar kenderaan responder yang pertama akan menerima maklumat dalam jarak tertentu sebelum menghampiri kenderaan terbabit – semua ini berlaku dalam jarak selamat dan komunikasi yang boleh mempersedia pengguna jalan yang lain untuk bertindak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required