iRAP beri penarafan 3-bintang untuk 95.4% jalan di 4 lebuhraya di M’sia, penilaian bakal diperluaskan – Liow

iRAP beri penarafan 3-bintang untuk 95.4% jalan di 4 lebuhraya di M’sia, penilaian bakal diperluaskan – Liow

Program Penilaian Jalan Raya (iRAP) yang menilai lebuhraya di Malaysia mendapati 95.4% jalan raya di empat lebuhraya layak menerima penarafan tiga-bintang.

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, sejumlah 2,370 kilometer (km) jalan di kedua-dua arah di empat lebuh raya ‘inter-urban’ di Semenanjung Malaysia iaitu Kuala Lumpur-Bukit Kayu Hitam (929.4 km), Kuala Lumpur-Johor Bahru (621.8 km), Kuala Lumpur-Kuantan (454.5 km) dan Kuantan-Terengganu (364.5 km) dinilai dengan menggunakan iRAP Star Rating Protocol Version 3 untuk laporan iRAP Malaysia yang pertama, laporan Bernama.

Beliau berkata penilaian awal mendapati hanya 52.4% di lebuh raya itu mendapat penarafan tiga-bintang, namun, selepas enam bulan penambahbaikan seperti pemasangan penghadang di lokasi berisiko kemalangan, ia meningkat kepada 95.4%.

“Laporan iRAP Malaysia yang pertama ini menunjukkan hasil positif penambahbaikan yang dijalankan dengan usaha sama merentasi pelbagai sektor. Ini merupakan petanda bahawa negara sedang berkembang secara baik dalam mencapai 75% perjalanan di jalan tiga-bintang ke atas pada 2020,” katanya kepada pihak pemberita.

Liow berkata MIROS akan memperluas penilaian iRAP itu di lebuh raya bandar, jalan persekutuan dan jalan negeri termasuk di Sabah dan Sarawak yang sejauh lebih 4,000 km, bermula tahun ini.

Beliau berkata penilaian iRAP di Sarawak dijangka dilakukan pada Ogos ini dan di Sabah pada tahun depan.

“Penilaian dan penarafan bintang bagi lebuh raya dan jalan persekutuan serta negeri yang menepati piawaian dan aspek keselamatan akan mengurangkan kadar kemalangan dalam negara dan menyelamatkan nyawa,” katanya.

Menurutnya dengan adanya laporan iRAP, pihak berkaitan seperti Jabatan Kerja Raya, pengusaha lebuhraya dan jalan raya boleh menambah baik jalan demi keselamatan pengguna manakala pengguna boleh membuat pemilihan jalan yang selamat untuk perjalanan yang lebih selesa

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required