Jaguar E-Pace – diuji di empat benua, 120,000 jam

Sebelum Jaguar E-Pace diperkenalkan secara rasmi, pengeluar kenderaan dari United Kingdom ini ingin memberitahu orang ramai berkenaan proses pembangunan dan ujian yang dijalankan bagi model SUV yang akan diletakkan di bawah F-Pace dan I-Pace ini, melalui sebuah video pendek.

Menurut Jaguar, E-Pace telah melalui program ujian getir selama 25 bulan, yang melibatkan 150 buah prototaip. Tapak ujian pula berlaku di empat benua, bagi memastikan E-Pace bukan sahaja tahan lasak, malah juga mempunyai kemampuan untuk mengharungi cuaca paling mencabar. Keseluruhannya, 120,000 jam waktu ujian dijalankan dan melibatkan 500 jurutera.

Dari padang pasir Timur Tengah ke kawasan salji Arctic Circle, prototaip E-Pace diuji untuk melalui suhu daripada -40 darjah Celsius ke 48 darjah Celsius. SUV ini juga dibawa ke kawasan beraltitud tinggi (5,000 kaki dari paras laut) dan merentasi sungai di kawasan terpencil di China.

Tidak kiralah apa keadaannya, Jaguar berazam untuk memastikan E-Pace dapat memberikan prestasi terbaik, sama ada di atas jalan biasa ataupun offroad. Turut diuji adalah prestasi SUV ini di dalam litar Nurburgring lebih 400 kali.

Sebagai sebahagian daripada ujian offroad, E-pace turut dibawa merentasi takungan air sedalam 0.5 meter di tapak ujian Jaguar Land Rover dan waktu di dalam air tersebut, enjinnya ditutup, semua pintu dibuka, dibiar selama satu jam, dan kemudiannya dihidupkan kembali untuk dipandu keluar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required