Honda USA sahkan satu lagi kematian berlaku akibat beg udara Takata meletup ketika diselenggara

Honda USA sahkan satu lagi kematian berlaku akibat beg udara Takata meletup ketika diselenggara

Honda Motor Company mengesahkan terdapat satu lagi kematian berlaku akibat masalah inflator pada beg udara buatan Takata. Namun kejadian ini berlaku bukan akibat kemalangan jalan raya, sebaliknya terjadi semasa kenderaan terbabit sedang diselenggarakan.

Menurut laporan The Detroit News, seorang lelaki yang sedang menyelenggara model Accord 2001 pada tahun lalu apabila beg udara tersebut tiba-tiba meletup. Ketika kejadian, suis pencucuh didapati terpasang dan konsol tengah pada Accord terbabit tiba-tiba pecah, mengakibatkan lelaki terbabit mati akibat terkena satu objek keras yang dipercayai melantun ke arahnya akibat letupan beg udara terbabit.

Pengeluar kenderaan terbabit turut berkata, bukti bergambar daripada pihak polis menunjukkan terdapat serpihan besi dan inflator di tempat kejadian. Namun Honda berkata “adalah sukar untuk mengesahkan kematian tersebut berpunca daripada serpihan inflator terbabit atau pun disebabkan si mati terkena tukul yang melantun akibat letupan terbabit.”

Setakat ini, hampir 29 juta unit kenderaan terlibat dengan panggilan balik bagi beg udara Takata, di mana sesetengah jenis inflator yang paling bahaya terdapat pada model Acura dan Honda dari tahun 2000, termasuk Accord dan Civic 2001-2002.

Berhadapan dengan kerugian bernilai bilion dolar termasuk kes saman di mahkamah, Takata telah diisytihar bangkrap pada bulan lalu. Pembekal di USA, Key Safety System dikatakan akan membeli kesemua aset global syarikat tersebut yang bernilai $1.59 bilion, walau pun ia jauh dari anggaran kasar kerugian yang dialami oleh Takata sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required