Tarif insurans kenderaan baharu beri kelebihan kepada pengguna, galak urus risiko lebih baik – Johari

Tarif insurans kenderaan baharu beri kelebihan kepada pengguna, galak urus risiko lebih baik – Johari

Pelaksanaan liberalisasi tarif insurans kenderaan yang berkuatkuasa sejak 1 Julai lalu masih mendapat pelbagai maklumbalas daripada orang ramai dan juga pihak kerajaan sendiri. Jika orang ramai masih samar-samar dengan implementasi tarif insurans kenderaan baharu ini, kerajaan pula berpendapat ia adalah bersifat adil kepada semua pihak, bahkan turut memberikan kelebihan kepada pengguna.

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata, liberalisasi ini adalah memberi kelebihan kepada pengguna yang mempunyai profil risiko yang rendah seperti tidak pernah terbabit dalam kemalangan, laporan Berita Harian.

Katanya lagi, sistem sebelum ini, setiap RM1 insurans premium yang dibayar pengguna, syarikat insurans secara keseluruhannya membayar hampir RM1.02 bagi tuntutan. Di mana jumlah itu menunjukkan nisbah tuntutan adalah melebihi 100% dan akhirnya apabila syarikat insurans rugi berikutan nisbah tuntutan yang tinggi, mereka terpaksa meningkatkan premium.

“Jika sebelum ini, kita mengamalkan premium mengikut tarif yang sudah ditetapkan, maka pengguna yang tidak pernah terbabit kemalangan selama lima tahun sepatutnya mendapat premium yang rendah tetapi itu tidak berlaku kerana mereka terpaksa menanggung bersama pengguna yang berisiko tinggi.

Tarif insurans kenderaan baharu beri kelebihan kepada pengguna, galak urus risiko lebih baik – Johari

“Akibatnya, kadar premium yang perlu dibayar semakin meningkat setiap tahun kerana nisbah tuntutan sentiasa naik. Ini yang kita mahu elakkan. Bagi jangka panjang, ia akan memanfaatkan pengguna yang berprofil risiko rendah,” katanya bagi menjawab soalan tambahan Dr Izani Husin (PAS-Pengkalan Chepa) yang ingin mengetahui kesan dasar liberalisasi tarif insurans kenderaan kepada pengguna di Dewan Rakyat hari ini.

Tambahnya lagi, banyak manfaat akan diperoleh daripada liberalisasi itu antaranya penentuan kadar premium yang lebih adil dapat dilaksanakan berdasarkan perlindungan yang diperlukan pengguna. Malah ia juga dapat menyelaraskan subsidi bersilang yang ketara pada masa ini apabila sesetengah pemegang polisi membayar premium lebih mahal daripada sepatutnya untuk menyokong pemandu dan kenderaan berisiko tinggi.

“Ia juga menggalakkan pengurusan risiko lebih baik dalam kalangan pengeluar kenderaan dan pengguna termasuk memupuk kesedaran yang lebih mendalam mengenai keselamatan jalan raya. Hasil daripada perubahan tingkah laku ini dapat menyumbang kepada pengurangan kemalangan dan kecurian secara keseluruhan.

“Malah dapat menyediakan perkhidmatan lebih baik dan menawarkan produk kenderaan lebih inovatif kepada pengguna akibat persaingan syarikat insurans serta pengguna berpeluang membeli produk baharu yang tidak ditawarkan di bawah tarif insurans baharu ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required