Lexus LC 500 dilancarkan di M’sia – berharga RM940k

Lexus LC 500 dilancarkan di M’sia – berharga RM940k

Lexus LC 500 (Luxury Coupe) mungkin saja menjadi antara model flagship paling menarik yang pernah diperkenalkan oleh sayap kenderaan premium jenama Jepun itu setakat ini. Dan, untuk pasaran Malaysia, setelah ia dibuka untuk tempahan pada Jun lalu serta kelibatnya sudah kelihatan sebelum ini, akhirnya penantian berakhir – Lexus Malaysia hari ini melancarkan model berkenaan secara rasmi.

Sebagai permulaan, hanya varian LC 500 diperkenalkan, dengan harga bermula RM940,000 tidak termasuk insurans. Diperingkat global, sejak ia mula diperkenalkan awal tahun ini, permintaan terhadapnya terus tinggi. Di Jepun sahaja, sasaran tahunan 600 unit telah melonjak sebanyak tiga kali ganda.

Model ini dilengkapi dengan enjin 2UR-625 V8 5.0 liter, dengan kemampuan 471 hp dan 540 Nm. Kuasa ini disampaikan kepada roda belakang melalui kotak gear automatik Direct Shift 10-kelajuan. Melalui padanan ini, LC 500 boleh memecut dari keadaan pegun ke 100 km/j di bawah 4.5 saat dan mencecah kelajuan maksimum 270 km/j.

Selain itu, ia juga dibina menggunakan kerangka Lexus Global Architecture – Luxury (GA-L). Platform yang digunakan dibina daripada gabungan bahan seperti besi berkekuatan tinggi, aluminium serta gentian karbon. Rangka badan pula dibina kebanyakannya dengan besi high-tensile yang lebih kukuh berbanding struktur karbon pada model supercar Lexus LFA.

Estetika rekaan menjadi antara elemen paling menawan model ini. Ia menampilkan sentuhan mewah yang sekali gus sporty, seperti yang dapat dilihat dengan jelas dari bentuk luarannya. Rekaan gril spindle unik Lexus dalam warna krom menghiasi wajah utama LC 500 ini, yang memberikannya penampilan yang meyakinkan. Selain itu, sistem lampunya juga menggunakan jenis LED.

Pendekatan rekaan pada bumbung juga menampak ia seolah-olah terapung; bahagian C-pillar berwarna hitam menyumbang kepada perkara ini. Bahagian belakang juga melengkapi imej sporty yang ingin ditonjolkan, dengan penggunaan garis-garis tajam pada bahagian lampu dan sudut rekaan bamparnya.

Selain itu, semua pendekatan rekaan ini ada fungsi tersendiri – untuk memberikan kesan aerodinamik yang terbaik bagi LC 500. Antaranya ialah bahagian diffuser di belakang, serta spoiler aktif yang boleh dinaikkan pada kelajuan sehingga 80 km/j turut ditawarkan sebagai ciri pilihan. Bagi rim pula, pemilik boleh memilih antara rim 20 inci atau 21 inci.

Di bahagian dalam model coupe ini, konfigurasi tempat duduk yang disediakan ialah 2+2, dengan kemasan yang mewah dan elegan. Ia juga lebih rendah; kedudukan pinggang pemandu berada serendah mungkin kepada titik tengah graviti kenderaan. Walaupun begitu, penglihatan pemandu tidak akan terganggu dengan kedudukan seperti itu – rekaan hud depan dan panel meter turun rendah sama serta bahagian A-pillar yang lebih nipis membolehkan pemandu memerhati keadaan di luar dengan mudah dan berkesan.

Ini membolehkan posisi duduk pemandu menghampiri keadaan seperti di dalam kereta lumba, dengan kaki perlu diluncur ke dalam, di bawah kedudukan papan pemuka. Rekaan tempat duduknya juga memberikan sokongan kepada badan pemandu dengan lebih berkesan.

Semua butang berkaitan pemanduan seperti paddle shifter, suis pemilih mod pemanduan dan butang pemula diletakkan berhampiran dengan stereng. Sementara itu, paparan maklumat pemanduan pula diletakkan pada kedudukan yang mudah dilihat melalui meter dari jenis TFT LCD seperti yang ada pada model supercar Lexus, LFA.

Merupakan model import sepenuhnya (CBU) dari kilang pemasangan Lexus di Motomachi, Jepun, Lexus LC 500 turut dilengkapi ciri keselamatan standard, termasuk Lexus Safety System+ serba lengkap, Sistem Pra-perlanggaran dengan Pengesan Pejalan Kaki, Bantuan Brek Pra-Pelanggaran, Kawalan Kelajuan Radar Dinamik Semua-Kelajuan, Kepekaan Ketibaan Lorong dengan Bantuan Stereng dan Lampu Tinggi Pintar.

Model Lexus LC 500h bagaimanapun masih belum diperkenalkan di sini. Lexus Malaysia mensasarkan untuk menjual 10 unit LC 500 untuk tahun ini di Malaysia. Tempoh jaminan bagi model ini ialah lima tahun atau 100,000 km, dengan servis percuma juga selama lima tahun.

GALERI: Lexus LC 500 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required