Mercedes-Benz dan Bosch tunjuk buat kali pertama servis letak kenderaan automatik guna aplikasi telefon

Mercedes-Benz dan Bosch tunjuk buat kali pertama servis letak kenderaan automatik guna aplikasi telefon

Mercedes-Benz dan Bosch telah mempertontonkan buat kali pertama satu sistem letak kenderaan valet automatik, yang membenarkan pemandu untuk meletakkan kenderaan mereka di tempatnya tanpa perlu melihat pergerakan kenderaan tersebut.

Servis letak kenderaan tanpa pemandu ini – operasinya ditunjukkan dalam video menggunakan Mercedes-Benz E-Class W213 – sedang diuji dalam projek pertama di Muzium Mercedes-Benz di Stuttgart. Untuk projek ini, Bosch menyediakan infrastruktur garaj letak kereta dan teknologi komunikasi manakala Mercedes-Benz pula menyediakan lokasi dan kenderaan.

Sistem yang berasaskan telefon pintar ini membenarkan pemandu meninggalkan kereta mereka di kawasan kaunter valet, memilih petak letak kereta yang diingini melalui aplikasi telefon pintar, buat pesanan dan beredar dari situ.

Mercedes-Benz dan Bosch tunjuk buat kali pertama servis letak kenderaan automatik guna aplikasi telefon

Sistem garaj letak kenderaan pintar ini kemudiannya akan mengenal pasti kenderaan, dan membimbing kenderaan tersebut ke petak letak kenderaan. Perkara sama dilakukan untuk menghantar kembali kenderaan kepada pemiliknya.

Sistem ini beroperasi dengan memadankan komunikasi infrastruktur garaj letak kereta dengan sistem pemanduan automatik pada E-Class, yang menukarkan arahan daripada sistem tersebut kepada pengendalian kereta. Pengesan yang dipasang pada tempat letak kereta mengawasi keadaan sekitar dan setiap lorong sambil membimbing kenderaan, dan sekiranya terdapat sebarang bahaya, ia akan memberhentikan kenderaan.

Projek pertama ini adalah yang pertama di dunia bagi servis letak kereta automatik yang berasaskan infrastruktur di dalam dunia sebenar. Pengunjung muzium tersebut boleh mengalami sendiri servis ini apabila ia dibuka kepada umum awal tahun 2018 nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required