Grab memperkenalkan tiga ciri keselamatan tambahan terbaharu – termasuk butang kecemasan dan dashcam

Grab memperkenalkan tiga ciri keselamatan tambahan terbaharu – termasuk butang kecemasan dan dashcam

Setelah Dewan Rakyat meluluskan pindaan undang-undang untuk membolehkan Grab dan Uber beroperasi secara sah di Malaysia, ini ada satu lagi perkembangan yang dilakukan oleh Grab untuk meningkatkan faktor keselamatan dan pengalaman pengguna; beberapa ciri keselamatan baru telah pun diperkenalkan pada aplikasi serta kenderaannya.

Antara pertambahan baru yang dimaksudkan ialah butang Emergency Call yang diletakkan pada bahagian atas sebelah kanan ketika pengguna berada di dalam aplikasi berkenaan. Butang khas ini akan menyambungkan terus pengguna kepada talian 999 sekiranya berlaku apa-apa kejadian kecemasan. Grab juga akan dapat membuat semakan semula situasi semasa pengguna dengan kerjasama pihak berkuasa.

Selain itu, Grab juga akan menyediakan sebanyak 3,500 unit dashcam Eagle-i CVR kepada pemandu wanita mereka yang menunjukkan prestasi kerja yang baik, serta kepada pemandu platinum seluruh negara. Kamera berkenaan berupaya untuk merakan audio dan visual sehingga 90 minit, dan hanya boleh dipasang dan dibuka, termasuk untuk mengeluarkan kad memori, oleh panel Grab yang sah sahaja dan bukan pemandu sendiri.

Dan yang terakhir, Grab juga akan memperkenalkan Program Telematics untuk mempertingkan pengalaman pemanduan serta pengalaman pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini. Ia merupakan gabungan pembelajaran oleh mesin serta analitik ramalan untuk membaca tabiat pemanduan di jalan raya. Pemandu akan menerima laporan mingguan untuk rujukan serta boleh berusaha untuk memperbaiki cara pemanduan masing-masing.

Pelaksanaannya di Singapura menyaksikan penambahbaikan yang signifikan terhadap pemandu, dengan penurunan mereka yang memandu dengan lagi sebanyak 15% serta 11% berjaya memperbaiki kaedah membrek secara mengejut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required