Porsche Cayenne diesel diharamkan di Jerman – dikesan guna perisian untuk menipu ujian emisi

Porsche Cayenne diesel diharamkan di Jerman – dikesan guna perisian untuk menipu ujian emisi

Pihak Berkuasa Pengangkutan Bermotor Jerman (KBA) telah mengharamkan penjualan Porsche Cayenne yang dijana enjin diesel setelah mereka menjumpai perisian yang boleh diklasifikasikan sebagai peranti pengubah untuk memanipulasi ujian emisi, menurut laporan oleh Autocar.

Laporan tersebut turut mengatakan pengharaman ini telah disahkan oleh menteri pengangkutan Jerman, Alexander Dobrindt pada Khamis lalu, setelah ujian yang dijalankan KBA mendedahkan dua model Porsche dilengkapi dengan perisian yang memanipulasi emisi CO2 dengan cara mengaktifkan mod yang digelar strategi pemanasan apabila ia mengesan ujian sedang dijalankan keatasnya, seterusnya menghasilkan kadar CO2 lebih rendah berbanding operasi normal.

Porsche Cayenne Diesel dan Macan S Diesel kedua-duanya menggunakan enjin yang dibangunkan oleh Audi iaitu enjin 3.0 liter V6 Turbodiesel, yang turut digunakan oleh model-model Audi seperti A4, A6, A8, Q5 dan Q7. Untuk enjin yang dipadankan pada Cayenne, ia menghasilkan 262 hp dan didakwa menggunakan 6.6L diesel untuk perjalanan 100 km pada gabungan kitaran ujian Eropah serta purata penghasilan emisi CO2 dicatatkan pada 173g/km.

Serentak dengan pengharaman ini, KBA turut mengarahkan sejumlah 22,000 Porsche Cayenne yang telah dijual pada pasaran Jerman supaya ditarik balik.

Perkara ini telah menimbulkan perbalahan antara Porsche dan Audi. “Kami rasa telah ditipu oleh Audi. Pihak lembaga penyelia perlu memecat pengurusan,” kata pengerusi gabungan kerja Porsche, Uwe Hueck pada Isnin lalu.

Porsche juga telah mengeluarkan kenyataan menyebut, “Porsche telah mengesan penyelewengan pada perisian kawalan enjin semasa penyiasatan dalaman dan telah secara aktif melaporkan perkara ini kepada Kraftfahrtbundesamt (KBA), Pihak Berkuasa Pengangkutan Bermotor Jerman. Penyelewengan tersebut tidak membabitkan perisian kawalan transmisi. Pembetulan pada kemaskini perisian dalam skop panggilan semula telah dipersetujui oleh pihak berkuasa.”

“Tanpa mengambilkira panggilan semula, Porsche akan terus melakukan audit dalaman pada kenderaan-kenderaannya dan mendapatkan optimisasi daripada kesemuanya. Tambahan pula, syarikat masih lagi berhubung rapat dengan pihak berkuasa, secara khususnya dengan Pihak Berkuasa Pengangkutan Bermotor Jerman, atas semua perkara berkaitan,” kata kenyataan tersebut lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required