Panasonic lanjut teknologi kesan pemandu mengantuk

Panasonic lanjut teknologi kesan pemandu mengantuk

Pengesanan pemandu mengantuk telah pun melengkapi sebahagian daripada kenderaan yang sudah dikeluarkan setakat ini. Misalnya pada Volkswagen Passat dan Mercedes-Benz S-Class. Sebagai lanjutan kepada hal itu, syarikat elektronik Jepun, Panasonic mengumumkan sedang membangunkan teknologi untuk mengesan pemandu yang mengantuk ketika memandu dengan keupayaan untuk menentukan tahap mengantuk itu sendiri.

Teknologi yang dibangunkan ini didakwa lebih halus dan terperinci, mengesan rasa mengantuk walau yang paling sedikit yang mungkin tak disedari pemandu. Ini dilakukan melalui perkiraan gerakan tanpa sentuhan yang menilai corak kerdipan mata dan ekspresi muka, sebagai contoh. Ia juga mematuhi data dalam kenderaan untuk menjangkakan peralihan pada tahap mengantuk yang ditunjukkan pemandu.

Panasonic lanjut teknologi kesan pemandu mengantuk

Isyarat biologikal yang diperlukan itu dikumpul dan dianalisa ketika kerjasama dengan Ohara Memorial Institute for Science of Labour di Jepun. Ia juga melibatkan kerjasama dengan Universiti Chiba mendedahkan akan berlakunya pelepasan haba dari tubuh manusia ketika mereka mula mengantuk.

Disebabkan ini, kehilangan haba dari tubuh manusia boleh dikesan dan diukur dengan sensor intrared Panasonic, Grid-Eye. Lampu suasana (ambient light) turut menjadi elemen yang dinilai. Mereka juga telah mengenal pasti kesan dalam rentang waktu dan kecerahan persekitaran terhadap tahap mengantuk yang dirasai.

Penyelesaiannya adalah dengan cuba mengekalkan suhu selesa bagi pemandu, serta memanipulasi lampu suasana untuk persekitaran pemandu bagi melawan rasa mengantuk. Sekiranya pemandu dikesan mengantuk pada tahap yang tinggi, amaran bunyi akan dikeluarkan untuk memaklumkan pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required