SPAD mempertimbangkan aplikasi ‘Meter On’ untuk pengguna akses butiran pemandu ‘e-hailing’

SPAD mempertimbangkan aplikasi ‘Meter On’ untuk pengguna akses butiran pemandu ‘e-hailing’

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sedang mempertimbangkan untuk memasukkan latar belakang pemandu ‘e-hailing’ dalam aplikasi ‘meter-on’ bagi membolehkan pengguna mengakses butiran pemandu sebagai langkah keselamatan.

Menurut CEO SPAD Mohd Azharuddin Mat Sah, buat masa ini, aplikasi berkenaan hanya menyediakan data pemandu teksi. Sejak 16 Jun lalu, SPAD mula menyemak latar belakang para pemandu perkhidmatan ini bagi memastikan mereka mempunyai rekod yang baik, laporan Bernama.

Beliau turut berkata SPAD juga akan terus mengguna pakai butang panik atau butang kecemasan (SOS) dalam perkhidmatan e-hailing bagi menjamin keselamatan pengguna dan pemandu itu sendiri.

Dalam masa yang sama, Azharuddin turut berkata, Akta Pengangkutan Awam Darat (Pindaan) 2017 dijangka diwartakan pada Oktober ini.

Beliau berkata pindaan akta berkenaan, yang bertujuan mengesahkan perkhidmatan ‘e-hailing’ seperti Grabcar dan Uber sebagai perkhidmatan pengangkutan awam, diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 27 Julai lepas.

Selain pemandu, operator dan industri teksi, beliau berkata orang awam khususnya mereka yang bergantung sepenuhnya pada perkhidmatan itu akan mendapat manfaat daripada pindaan akta itu.

“Antaranya, pemandu perkhidmatan ‘e-hailing’ hanya perlu membuat pemeriksaan kenderaan di Puspakom setahun sekali berbanding dua kali setahun sebelum ini iaitu selepas tempoh tiga tahun pendaftaran di JPJ,” katanya pada sidang media semalam.

Pindaan itu juga mampu meningkatkan pendapatan pemandu melalui penggunaan harga tambang dinamik apabila menggunakan aplikasi ‘e-hailing’ atau kadar tambang teksi bermeter semasa mengambil penumpang di bahu jalan.

Buat masa ini, SPAD telah meluluskan 1,722 lesen individu daripada 3,474 permohonan sejak September 2016 hingga Julai lalu melalui inisiatif Program Transformasi Industri Teksi (TITP) selain mengagihkan geran tunai kerajaan sebanyak RM2.15 juta kepada 431 pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required