Pemandu Uber, Grab diwajibkan ambil insurans untuk penumpang selepas e-hailing dikuatkuasakan – Nancy

Pemandu Uber, Grab diwajibkan ambil insurans untuk penumpang selepas e-hailing dikuatkuasakan – Nancy

Sebaik sahaja undang-undang perkhidmatan e-hailing dikuatkuasakan dalam tempoh setahun ini, semua pemandu Uber dan GrabCar diwajibkan mengambil insurans untuk penumpang.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri, ia antara syarat lain bagi perkhidmatan itu seperti syarat minimum usia kenderaan, perlu menjalani pemeriksaan Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) dan ujian pemeriksaan kesihatan pemandu, laporan Berita Harian.

“Kerajaan sedang memperhalusi syarat yang akan dikenakan kepada pemandu Uber dan GrabCar apabila undang-undang dilaksanakan nanti boleh dipatuhi. Setakat ini, sudah banyak syarat yang dibincangkan bersama dipersetujui pemandu Uber dan Grabcar serta Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD),” katanya pada pemberita hari ini.

Dalam masa yang sama, Nancy berkata pihaknya prihatin dengan masalah dan cabaran dihadapi pemandu sebelum perkhidmatan e-hailing dibenarkan beroperasi secara sah.

Katanya, pihaknya telah mengadakan pertemuan untuk memperhalusi syarat itu dengan SPAD dan pemandu Uber dan GrabCar semalam.

“Ada pemandu minta supaya kenderaan berusia lebih tujuh tahun menjalani pemeriksaan PUSPAKOM dan pembiayaan bayaran pendaftaran Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri 2017. Kerajaan sedang mempertimbangkan keputusan untuk perkara itu. Apa yang penting, keselamatan pemandu dan penumpang menjadi keutamaan,” katanya.

Pada 27 Julai lalu, perkhidmatan Uber dan GrabCar telah dibenarkan beroperasi selepas mendapat kelulusan pindaan undang-undang bagi Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan Akta Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan 1987. Ini menjadikan Malaysia sebagai negara pertama di dunia yang mengawal selia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian seperti Grab dan Uber.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required