GIIAS 2017: Daihatsu F-Sedan Concept – coupe 4-pintu

GIIAS 2017: Daihatsu F-Sedan Concept – coupe 4-pintu

Wakil kami kini sedang berada di hari pembukaan Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2017, dan ia dimulakan dengan sesuatu yang menarik dari Daihatsu. Pengeluar kereta kompak berkenaan memperkenalkan model konsep DN-F Sedan untuk pertama kali bagi peringkat global, di pasaran eksport paling pentingnya itu.

Model konsep berkenaan merupakan sedan yang direka sebagai coupe empat pintu – sesuatu yang baharu dan lain daripada yang lain seperti apa yang lazimnya Daihatsu bawakan sebelum ini. Ia sebenarnya akan diperkenalkan sepenuhnya pada petang ini, tetapi dibuka terlebih dahulu untuk tatapan menteri industri Indonesia ketika beliau merasmikan acara berkenaan secara keseluruhan.

Konsep baharu yang dibawa oleh Daihatsu ini jelas berbeza sehingga anda sukar untuk mengenalinya sebagai Daihatsu sekiranya tidak dipadankan dengan lencana jenama berkenaan. Muka sedan ini direka sangat garang dan diberikan gril bersaiz besar bersama lampu utama dan juga lampu nyalaan siang LED yang direka tirus.

GIIAS 2017: Daihatsu F-Sedan Concept – coupe 4-pintu

Rekaan tirus tersebut turut diberikan pada bahagian belakang, yang direka memenuhi panjang bahagian tersebut dan turut menampilkan teknologi LED. Pada bahagian sisi pula, model konsep ini diberikan garis badan yang mengujakan – tirus seakan sedan elektrik Tesla.

Ia juga menampilkan rekaan pintu yang dibuka seperti Mazda RX-8 dan tidak diberikan tiang tengah antara pintu hadapan dan pintu belakang (juga dikenali sebagai tiang-B).

Rekaan pintu tersebut mungkin mustahil untuk dijelmakan dalam bentuk produksi kelak. Tetapi jika sebuah sedan kompak untuk Daihatsu dan Perodua dibina dengan garis badan sebegini, tentunya ia akan melahirkan sebuah produk yang sangat mengujakan bukan? Teruskan bersama kami untuk mengetahui spesifikasi penuh model konsep baharu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required