MRT akan kurangkan 34,400 tan pembebasan gas C02

MRT akan kurangkan 34,400 tan pembebasan gas C02

Mass Rapid Transit (MRT) dijangka dapat mengurangkan pembebasan CO2 sebanyak 34,400 tan setahun, lapor The Sun. Perkhidmatan yang bermula sebahagiannya pada Disember lalu itu kini sudah menawarkan laluan penuh sepanjang 51 km bagi jajaran Sungai Buloh-Kajang (SBK).

Menteri Alam Sekitar dan Sumber Asli, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, kementerian itu merancang untuk mengurangkan pembebasan karbon dioksida sebanyak 300,000 menjelang 2030. Ini akan membolehkan Malaysia mencapai sasaran seperti yang didefinisikan oleh Nationally Determined Contribution (NDC) yang diserahkan kepada United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) di bawah pernjanjian Paris 2015.

“Selain mesra alam, operasi MRT juga bermanfaat dari sudut ekonomi kerana tambangnya lebih murah berbanding kaedah pengangkutan lain. Secara tak langsung, kualiti hidup di Kuala Lumpur lebih selamat dan dapat dipertingkat,” tambah beliau.

Turut menjadi matlamat operasi MRT ialah untuk mengurangkan jumlah kenderaan di atas jalan raya, terutama dari Sungai Buloh dan Kajang yang menuju ke pusat bandar. Sasaran awalnya ialah pengurangan 160,000 kenderaan sehari.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required