Toyota dan Lexus dilapor bakal tunjukkan teknologi pemanduan sendirinya pada Olimpik Tokyo 2020

Toyota dan Lexus dilapor bakal tunjukkan teknologi pemanduan sendirinya pada Olimpik Tokyo 2020

Teknologi pemanduan sendiri Toyota dan Lexus generasi berikutnya bakal dipadankan pada model-model produksi mereka tahun hadapan, dan sebagai penaja global sukan Olimpik, Toyota bakal memperlihatkan teknologi berkenaan di Sukan Olimpik Tokyo 2020, bersama teknologi prototaip yang dibina untuk dekad seterusnya, lapor Automotive News.

“Kami mahu menunjukkan teknologi spesifikasi tinggi sebagai pertunjukkan,” kata pengurus besar eksekutif pemanduan sendiri Ken Koibuchi. Toyota berhasrat untuk membawa pemanduan sendiri di dalam bandar pada dunia sebenar pada awal 2020, dengan keutamaan diberikan kepada keselamatan terlebih dahulu, dan kemudian diikuti keselesaan.

Pengumuman dari Toyota ini menuruti apa yang dilakukakan Nissan, yang mendakwa mereka akan menghasilkan kereta-kereta dengan kemampuan pemanduan sendiri di dalam bandar dan mampu untuk membuat keputusan di persimpangan pada tahun 2020. Honda juga turut mengumumkan pada Jun lalu bahawa mereka mensasarkan untuk tampil dengan teknologi pemanduan sendiri di dalam bandar tahap empat pada tahun 2025.

Toyota menggunakan terma “automated” untuk teknologi ini – disarankan oleh Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional Amerika Syarikat (NHTSA) – berbanding terma “autonomous” bagi membayangkan bahawa teknologi ini dibina untuk mengelakkan pemandu merasa selamat dengan keselamatan yang tidak benar, kata Koibuchi.

Terminologi rasmi Toyota terhadap visinya dalam pemanduan automatik yang digelar Mobility Teammate Concept membayangkan kerjasama antara kereta dengan pemandu, di mana kereta berkenaan akan memberikan arahan kepada pemandu dimana mereka boleh melepaskan tangan dari roda stereng.

Menurut Koibuchi lagi, sebelum pemanduan sendiri sebenar dapat dicapai sepenuhnya, masih lagi banyak isu teknikal yang perlu diatasi seperti pengenalan kepada penderia lidar. Mengambil kira kos untuk penderia-penderia ini bermaksud ia perlu dipadankan pada model-model produksi Toyota pada “masa terdekat,” tambahnya.

Satu lagi masalah adalah kekurangan terhadap pemetaan berdefinasi tinggi – walaupun kerajaan Jepun telah mula menjalankan usaha drastik bagi memetakan keseluruhan jaringan jalan raya berkenaan, hanya sebahagian lebuhrayanya yang benar-benar siap dipetakan. Menurut Koibuchi lagi, kebanyakkan lebuhraya di Jepun akan lengkap dipetakan pada Olimpik 2020 kelak, jadi sasaran untuk membawakan teknologi pemanduan sendiri di lebuhraya pada waktu berkenaan sepatutnya dapat dicapai.

Walau bagaimanapun, Koibuchi menambah bagi mendapatkan tahap pemetaan yang sama untuk jalan-jalan di dalam bandar di Jepun nanti juga tidak mudah. “Memetakan jalan merupakan tugas yang sangat besar,” tambahnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required