Porsche tayang teaser Cayenne generasi akan datang, diperkenalkan di peringkat dunia pada 29 Ogos ini

Kalau Dewan Bahasa & Pustaka baru-baru ini telah memperkenalkan perkataan yang diterjemah dari bahasa Inggeris iaitu ‘teaser’ dengan memilih ‘iklan acah’, namun apa yang Porsche sampaikan menerusi saluran Youtube bukan ‘acah-acah’ tetapi memang serius nak memberitahu. Ya, tidak lama lagi iaitu 29 Ogos ini, Porsche dijangka akan memperkenalkan model Cayenne generasi ketiga iaitu yang terbaharu.

Cayenne merupakan model terpenting bagi Porsche, telah terjual melebihi 760,000 unit sejak ia mula diperkenalkan pertama kalinya pada tahun 2002. Melepasi dua generasi, Cayenne generasi ketiga ini dijangka lebih berkeupayaan lasak, malah telah diuji merentasi pelbagai halangan, termasuk suhu di bawah -40 darjah celsius di Alaska, USA sehingga lah 50 darjah celsius di padang pasir di Dubai. Secara puratanya, model prototaip dan pra-sirinya telah melengkapkan ujian sejauh 4.4 juta kilometer.

Bukan itu sahaja, Cayenne baharu ini juga telah diuji di beberapa litar ujian termasuk di Jerman, Sweden, Finland dan Sepanyol, merentasi ujian kelajuan tinggi di Itali, dalam keadaan trafik yang sesak di China serta merentasi cabaran on-/off-road di Afrika Selatan, Jepun dan New Zealand.

Porsche juga telah menguji ketahanan Cayenne daripada segi unit Hydropul, hidraulik (bagi getaran pada bahagian badan dan casis), dan keupayaannya merentasi pelbagai cabaran, dengan merangkumi jarak sejauh 240,000 km dalam tempoh beberapa bulan.

Buat masa ini, Porsche merujuk Cayenne generasi ketiga ini sebagai ‘E3’ yang menjelaskan SUV ini bakal dilengkapi dengan casis serba baharu, kebarangkalian platform MLB Evo dari Volkswagen yang digunakan pada Audi Q7 dan Bentley Bentayga. Ia juga didatangkan dengan enjin enam- dan lapan-silinder, dan model hibrid juga bakal diperkenalkan.

Bagi penggayaannya, SUV baharu ini nampaknya mengambil sedikit aura rekaan Panamera, terutamanya pada bahagian bampar hadapan. Malah turut ditampilkan lampu utama LED serta lampu belakang dengan efek 3D. Walau bagaimana pun, rekaan belakangnya tidak seranggi model generasi kedua.

Maklumat lanjut akan dikongsikan apabila Cayenne generasi ketiga ini diperkenalkan di peringkat dunia secara rasminya tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required