Ferrari Portofino – model permulaan dengan 600 hp

Ferrari Portofino – model permulaan dengan 600 hp

Selepas sembilan tahun model California menjadi model V8 bumbung boleh buka permulaan Ferrari, ia telah dihentikan dan diganti dengan Portofino. Model baru ini didedahkan lebih awal daripada penampilan rasminya semasa Frankfurt Motor Show 2017 nanti, dan namanya diambil daripada sebuah pekan tepi laut di Itali.

Enjin V8 3.9 liter twin-turbo sama seperti sebelum ini masih digunakan, tetapi ia telah diperbaik dengan piston dan conrod baru, serta sistem ekzos dan pemasukan udara yang direka semula. Bagi sistem ekzos, bahagian header kini diacu sebagai satu unit, dan ia dapat membantu mengurangkan kelambatan pada tekanan turbo.

Dengan semua perubahan ini, Protofino dapat memberi pecutan lebih pantas dalam semua gear, bersama sistem Variable Boost Management yang dapat melaras penyampaian tork bergantung kepada gear yang dipilih. Paling penting, kuasa keseluruhan juga dapat ditingkatkan sebanyak 40 hp menjadi 600 hp pada 7,500 rpm dan 760 Nm tork antara 3,000 hingga 5,250 rpm. Ferrari juga mendakwa penggunaan bahan api menjadi lebih baik – 10.5 l/100 km.

Di sebalik badannya pula, Ferrari Portofino mendapat manfaat daripada electronic differential generasi ketiga (E-Diff3) syarikat itu, dan ia sebelum ini pertama kali digunakan pada model 458 Italia, di mana ia disepadukan di dalam sistem F1-Trac untuk meningkatkan cengkaman mekanikal dan kawalan.

Ferrari Portofino – model permulaan dengan 600 hp

Turut diperkenalkan buat pertama kali pada Ferrari GT adalah sistem stereng kuasa elektrik, yang bekerja bersama dengan E-Diff3 untuk mengekalkan stabiliti, meskipun mempunyai nisbah stereng 7% lebih laju. Penyerap SCM-E magnetorheological juga telah dinaik taraf dengan perkadaran lebih tinggi dan penggunaan sistem dual-coil untuk mengurangkan olengan serta memperbaiki penyerapan hentakan.

Walaupun dengan adanya semua penambahan ini, Portofino masih lebih ringan berbanding California T hasil penggunaan teknologi pengeluaran yang moden. Semua bahagian casis dan komponen badan telah direka semula dengan fokus untuk mengurangkan berat namun tetap kuat.

Pada bahagian dalam, kabin Portofino seakan meningatkan kembali kepada GTC4Lusso, lengkap dengan skrin sesentuh 10.2 inci untuk sistem hiburan dan informasi, dan satu lagi skrin berhadapan penumpang hadapan. Rekaan roda stereng pelbagai fungsinya juga adalah baru, bersama dengan penyandar belakang tempat duduknya yang dapat memberi lebih ruang di bahagian belakang.

Keselesaan turut diperbaiki dengan adanya sistem pendingin hawa baru lebih berprestasi, tidak kira sama bumbung ditutup atau dibuka. Penambahan penepis angin baru juga berjaya mengurangkan bunyi udara dan menurunkan kadar kitaran udara dalam kabin sebanyak 30% apabila bumbung dibuka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required