VIDEO: Mengapa anda perlu gunakan tempat duduk keselamatan kanak-kanak semasa dalam kenderaan

Minggu ini kita akan bercuti panjang. Mungkin sekarang ramai yang sudah habis waktu bekerja dan kini bersiap-sedia untuk pulang ke kampung halaman. Seperti biasa pada musim perayaan ini, jumlah kenderaan akan bertambah atas jalan raya, dan sedihnya, jumlah kemalangan juga biasanya akan turut bertambah.

Oleh itu, adalah penting untuk kita melakukan apa sahaja yang boleh untuk memastikan keselamatan diri serta orang yang tersayang. Kami juga rasakan ini adalah waktu yang bersesuaian untuk mengingatkan anda sekali lagi kepentingan kerusi keselamatan khas kanak-kanak, melalui siri video keselamatan yang dihasilkan dengan kerjasama Proton.

Ini adalah video siri ketiga, dan melaluinya anda akan dapat melihat apa yang akan terjadi sekiranya kanak-kanak tidak duduk kemas dalam kenderaan. Bagi menggantikan kanak-kanak sebenar, kami menggunakan dua patung beruang yang diletakkan dalam Proton Ertiga – satu dibiarkan bebas, dan satu lagi duduk dalam kerusi keselamatan khas kanak-kanak.

VIDEO: Mengapa anda <em>perlu</em> gunakan tempat duduk keselamatan kanak-kanak semasa dalam kenderaan

Kemudiannya, kami bergerak sehingga kelajuan 50 km/j, seterusnya membrek dengan kuat bagi menggambarkan situasi kecemasan. Jelas, patung yang dibiarkan bebas tadi terus menghentam bahagian belakang kerusi penumpang dengan daya yang kuat, dan keadaan lebih buruk mungkin akan berlaku sekiranya mereka duduk di bahagian tengah.

Sebagai perbandingan, patung yang duduk dalam kerusi khas pula kekal di tempatnya, hasil daripada bukan sahaja bentuk kerusi tersebut, malah juga tali pinggang yang direka khas untuk mengagihkan tenaga ke bahagian badan kanak-kanak yang lebih kuat. Ini adalah bukti jelas bagaimana tempat duduk keselamatan khas kanak-kanak dapat menyelamatkan nyawa.

Mari bersama kita jadikan penggunaan tempat duduk khas kanak-kanak ini sebagai satu kemestian. Juga, kongsi video ini untuk meningkatkan kesedaran kepada orang ramai. Jika anda masih belum menonton dua siri video sebelum ini, kami telah meletakkannya di bawah, di mana ia menerangkan kenapa tempat duduk khas kanak-kanak penting, mana satu yang mahu dibeli dan bagaimana memasangnya.

Proton kini sedang menawarkan tempat duduk keselamatan kanak-kanak yang bernilai RM1,000 pada harga cuma RM299, untuk setiap pembelian sebuah Proton baru. Anda juga boleh membeli tempat duduk ini secara berasingan pada harga RM599. Promosi ini tertakluk kepada stok yang masih ada dan terma serta syaratnya yang lain.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required