VIDEO: Bagaimana untuk memilih kerusi keselamatan yang sesuai, serta cara memasangnya dengan betul

Di dalam siri video pertama berkaitan kerusi keselamatan kanak-kanak, yang dibawakan oleh Proton, kami telah menunjukkan mengapa penggunaa kerusi khas berkenaan sangat penting – ia bahkan bukan lagi sebagai satu pilihan, tetapi adalah kewajipan atas nama keselamatan.

Kini kami persembahkan pula video dari siri kedua berkaitan hal yang sama, dengan tumpuan diberikan kepada bagaimana untuk memilih kerusi kanak-kanak yang sesuai untuk anak anda serta bagaimanapula cara yang betul untuk memasangnya.

Mungkin ada yang sudah sedia maklum, kerusi keselamatan kanak-kanak biasanya terdiri daripada dua jenis; sama ada yang menggunakan tapak Isofix seperti lazimnya kenderaan baru masa kini, dan kedua adalah dari jenis yang menggunakan tali pinggang keledar sahaja.

Adalah penting untuk mengetahui maklumat ini. Jika kereta anda dilengkapi tapak Isofix, maka inilah pilihan yang terbaik, kerana ia mudah untuk dipasangkan. Bagaimanapun, jangan risau sekiranya kereta anda hanya menggunakan tali pinggang keledar untuk memegang kerusi keselamatan ini. Apa yang penting, ia perlu dipasang dengan betul dan ketat; kedua-duanya sama sahaja selamat untuk digunakan.

Berat dan tinggi kanak-kanak juga penting untuk membuat pilihan. Kerusi untuk bayi tentunya tidak sesuai untuk kegunaan kanak-kanak berusia tiga tahun, dan sebaliknya. Oleh kerana semua ini memerlukan anda untuk melaburkan sejumlah wang, tonton video ini untuk mendapat maklumat lanjut sebelum membuat pembelian. Adakah semua kerusi keselamatan kanak-kanak untuk kenderaan mahal harganya? Kami huraikan dalam video ini.

Proton ada menawarkan kerusi keselamatan kanak-kanak yang bernilai RM1,000 pada harga RM299 dengan setiap pembelian kenderaan baru keluara syarikat itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required