China guna sedan Geely GC9 sebagai kenderaan diplomatik – promosi jenama tempatan kepada tetamu

China guna sedan Geely GC9 sebagai kenderaan diplomatik – promosi jenama tempatan kepada tetamu

Sebanyak 50 unit sedan segmen-D Geely GC9 (juga dikenali sebagai Borui) telah diserahkan kepada Biro Perkhidmatan Kementerian Luar Negeri China bagi kegunaan diplomatik – digunakan sebagai kereta ketika kunjungan rasmi dan untuk menjemput tetamu negara, diplomat, serta tetamu kenamaan ke republik berkenaan.

Kereta-kereta baharu ini diserahkan sebagai tambahan kepada 20 unit telah pun diberikan pada Kementerian Luar China pada tahun 2015, setelah rombakan terhadap polisi kenderaan rasmi dikeluarkan oleh kerajaan China pada tahun 2012. Langkah berkenaan diambil bagi mempromosikan kereta jenama tempatan untuk kegunaan negeri dan tugas-tugas rasmi.

Geely GC9 merupakan sedan flagship pertama dalam portfolio produk generasi 3.0 jenama China berkenaan. Ia direka oleh bekas ketua pereka Volvo, Peter Horbury dan platform model tersebut turut direka bersama Volvo. Ia ditawarkan dengan tiga pilihan enjin petrol berlainan iaitu enjin empat silinder 2.4 liter NA, 1.8 liter turbo dengan suntikan bahan api terus, dan juga 3.5 liter V6 NA. Kesemua pilihan enjin ini hanya dipadankan dengan transmisi enam-kelajuan automatik.

Untuk model kemaskini versi 2018, GC9 turut diberikan rupa facelift yang lebih segar bersama teknologi bantuan pemanduan iNTEC, serta penambahbaikkan pada pengendalian dan juga aspek NVH.

Duta Uruguay ke China Fernando Lugris berkata, “kami sebelum ini memilih Geely GC9 sebagai kereta rasmi kami. Reka bentuk model China itu dengan ruang dalaman yang luas, dan teknologi pemanduan pintar memberikan tanggapan yang sangat baik. Jadi hari ini, kami sekali lagi memilih Geely GC9 baharu sebagai kereta rasmi kami. Kami percaya Geely GC9 yang baharu merupakan contoh yang baik dalam kekuatan dan gaya pembuatan automotif di China.”

Ketika majlis penyerahan kereta-kereta berkenaan, Presiden Geely Holding Group, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Geely Auto Group An Conghui berkata,”Geely Auto telah bertapak dalam industri automotif selama lebih 20 tahun dan sepanjang masa kami komited terhadap dasar membangun melalui teknologi dan inovasi sejajar dengan kehendak pasaran. Walaupun kebangkitan jenama China tidak dapat dielakkan dengan dasar ‘Made in China 2025’, kami berharap jenama China akan menggunakan pengaruh baharu mereka untuk meningkatkan daya tarikan budaya China.”

“Melihat kepada masa hadapan, kami akan melaksanakan lebih banyak bekalan pembaharuan struktur dan menyampaikan produk dan perkhidmatan berkualiti tinggi yang akan memenuhi permintaan pasaran yang semakin matang,” tambah An.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required