Porsche Cayenne Turbo 2018 dilancarkan di Frankfurt

Porsche Cayenne Turbo 2018 dilancarkan di Frankfurt

Porsche Cayenne generasi ketiga telah pun dilancarkan dengan memilih Frankfurt Motor Show 2017 sebagai pentas peragaan pertamanya. Model 2018 ini dijanakan oleh enjin 4.0 liter pengecas turbo-berkembar V8 yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 550 hp dan tork 770 Nm seperti mana yang ditampilkan pada Panamera Turbo, dengan peningkatan 30 hp dan 20 Nm berbanding Cayenne Turbo terdahulu.

Ia dikatakan boleh dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 4.1 saat (3.9 saat dengan pakej Sport Chrono), dan mampu memberikan kelajuan maksimum sehingga 286 km/j. Ia turut digandingkan dengan sistem pacuan semua-roda, dengan output enjinnya disalurkan menerusi transmisi automatik torque converter Tiptronic S lapan-kelajuan.

Casisnya pula adalah sama seperti model asas Cayenne dan Cayenne S yang diperkenalkan sebelum varian Turbo ini. Ia menampilkan suspensi udara adaptif tiga-kebuk, penstabilan olengan Kawalan Casis Dinamik Porsche (PDCC) dan Pemvektoran Tork Porsche (PTV) bersama dengan roda stereng belakang sebagai pilihan.

Porsche Cayenne Turbo 2018 dilancarkan di Frankfurt

Cayenne Turbo juga mengadaptasi kaedah tayar campuran, di mana lebarnya berbeza pada bahagian hadapan dan belakang. Roda rekaan Turbo berdiameter 21-inci dibaluti tayar 285/40 di hadapan dan 315/35 untuk belakang, banyak membantu menghantarkan transmisi kuasa pada bahagian sisi dengan lebih baik, ujar Porsche.

Bagi luarannya, Cayenne Turbo menerima bampar hadapan dan corong pengambilan yang lebih menonjol, sementara lampu utamanya pula juga berbeza berbanding model lain dengan modul pencahayaan berganda. Malahan roda bersaiz 21-inci bagi Turbo adalah eksklusif untuknya, dengan gerbang roda yang lebih lebar bersama kekemasan yang tersendiri.

Melewati bahagian belakangnya, Cayenne Turbo menerima kekemasan bampar berwarna putih dengan paip ekzos bulat berkembar. Sama seperti model Cayenne yag lain, Cayenne Turbo juga dilengkapi dengan jaluran lampu merah dengan dua kluster lampu belakang utama, spoiler adaptif pertama bagi SUV ini, di mana Porsche berkata ia mampu mengurangkan jarak membrek dengan kelajuan 250 km/j sehingga dua meter.

Bagi elemen breknya, Cayenne Turbo didatangkan dengan Porsche Surface Coated Brake (PSCB) secara standard, yang mampu meningkatkan prestasi brek. Selain itu, ia juga didatangkan secara pilihan bagi sistem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Selain itu, ia turut menampilkan paparan resolusi tinggi dan skrin sesentuh baharu bagi Porsche Advanced Cockpit generasi terkini, dengan sistem bunyi sekeliling Boss 710-watt secara standard. Tempat duduknya pula diilhamkan dari model 911 yang ditampilkan dengan fungsi pemanas.

Cayenne Turbo ini boleh ditempah di pasaran Eropah dan dijangka tiba akhir tahun ini. Di Jerman, ia ditawarkan pada harga €138,850 (RM699,446) termasuk VAT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required