BMW i Vision Dynamics – Gran Coupe elektrik tegap

BMW i Vision Dynamics – Gran Coupe elektrik tegap

BMW bukanlah baru dalam penghasilan kenderaan elektrik, di mana untuk pasaran awam, mereka mempunyai model i3 dan i8, yang masing-masing adalah sebuah kereta kompak bandar dan supercar dua tempat duduk. Pada tahun lepas, syarikat dari Jerman ini telah menunjukkan kereta konsep Vision Next 100 bagi menyambut ulang tahun mereka yang ke-100.

Paling baru di Frankfurt Motor Show, syarikat itu menunjukkan pula sebuah Gran Coupe empat pintu konsep kuasa elektrik yang dinamakan sebagai i Vision Dynamics. Walaupun ini adalah sebuah kenderaan konsep, BMW memanggilnya sebagai “kenderaan elektrik masa hadapan yang lebih dekat”, sekaligus menunjukkan komitmen untuk mengeluarkan versi produksi dalam masa beberapa tahun sahaja lagi.

Penjana kuasa bagi kenderaan ini tidak diberitahu, tetapi ia dikatakan boleh memberi jarak pergerakan sehingga 600 km, laju maksimum lebih 200 km/j dan pecutan 0-100 km/j dalam masa empat saat. Pada aspek rekaan, walaupun nampak futuristik, kenderaan ini masih mengekalkan ciri elegan yang sudah menjadi tanda sebuah BMW.

Pada bahagian hadapan contohnya, gril ‘kidney‘ masih lagi digunakan, dan di sebaliknya terdapat pelbagai pengesan untuk menyokong sistem pemanduan autonomous. Untuk bahagian lampu pula, dua garisan LED di setiap bucu digunakan bukan sahaja untuk memberi pencahayaan, malah juga menjadikan kereta ini lebih menonjol.

Dari belakang pula, walaupun mempunyai lampu LED berbentuk L yang moden, kereta ini tetap nampak tegap dengan lengkuk roda yang lebar. Tanpa spoiler, kereta ini nampak serba licin dan di bahagian bawah bampar terdapat diffuser dan bukaan angin menegak di setiap sisi.

Menurut BMW, menjelang tahun 2025, syarikat mempunyai sasaran menawarkan 25 buah model yang mendapat kuasa elektrik, dan 12 daripadanya adalah kenderaan elektrik penuh. Melalui model konsep i Vision Dynamics ini, mereka dapat menunjukkan bayangan kenderaan yang akan ditawarkan nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required