McLaren 570GT MSO – inspirasi daripada F1 XP GT ’97

McLaren 570GT MSO – inspirasi daripada F1 XP GT ’97

Cabang kenderaan ubah suai McLaren, iaitu MSO baru menunnjukkan hasil kerja terkni mereka, yang menggunakan asas 570GT, dan akan dikeluarkan dalam unit terhad hanya enam buah. Model 570GT istimewa ini mendapat inspirasi daripada model F1 XP GT ‘Longtail’ yang dibina pada tahun 1997 (gambar seperti di bawah) untuk proses homologasi model F1 GTR yang memenangi perlumbaan Le Mans.

Setiap satu model ini akan dicat warna ‘XP Green’ McLaren, iaitu warna sama yang digunakan untuk model homologasi tersebut. Pada bahagian luarnya juga terdapat pinstripe Saddle Tan di atas bilah aerodinamik, side skirt dan diffuser belakang. Di bahagian pintu juga terdapat jalur pinstripe ini, yang bermula dari lencana Union Jack di hadapan, sehingga ke belakang.

Komponen luaran termasuk splitter hadapan, bahagian dalam pintu, bukaan udara tepi, side skirt, bampar belakang, diffuser dan spoiler yang biasanya berwarna Dark Palladium atau mengikut warna badan kini ditukar menjadi warna MSO Black.

Pada bahagian dalam, kemasan kulit Saddle Tan yang digunakan datang bersama selingan kemasan serta jahitan yang berwarna hijau. Di bawah konsol tengah terdapat pula satu lencana identiti yang menandakan kereta ini adalah binaan istimewa satu daripada enam oleh MSO.

Bahagian enjin tidak disentuh, dan masih menggunakan unit V8 twin turbo V8 3.8 liter berkuasa 570 PS dan 600 Nm tork, dipadankan bersama transmisi seamless-shift tujuh kelajuan. Walaupun mempunyai bentuk sport, ia masih menyediakan ruang simpanan sebanyak 220 liter di belakang, dan 150 liter di hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required