McLaren keluarkan baju pelindung yang menggunakan teknologi daripada kereta F1, lihat bagaimana ia dibuat

McLaren keluarkan baju pelindung yang menggunakan teknologi daripada kereta F1, lihat bagaimana ia dibuat

McLaren mempunyai satu cabang syarikat yang dinamakan sebagai McLaren Applied Technologies, dan kerjanya adalah menghasilkan barangan inovatif berteknologi selain untuk kegunaan dalam dunia automotif. Antara hasil terbaru yang ditunjukkan oleh syarikat tersebut adalah baju pelindung yang turut diselitkan dengan teknologi yang didapati daripada Formula One.

Asalnya, projek ini bermula sebagai satu cabaran oleh seorang klien yang mahukan alat yang boleh melindung organ penting dalam badan selepas pembedahan. Selepas pelbagai kajian dan ujian, inilah hasil yang dikeluarkan oleh McLaren Applied Technologies.

Baju pelindung yang dinamakan sebagai Invincible ini dibina daripada beberapa lapisan bahan, bermula dengan gentian Dyneema yang biasa digunakan pada baju pelindung, sistem resin yang diperkuat dengan tenunan fabrik dan gentian Zylon, seperti yang digunakan pada bahagian tepi jentera F1 untuk memberi perlindungan daripada perlanggaran tepi. Tidak cukup dengan itu, baju pelindung ini juga menggunakan gentian karbon bagi memastikan ia kekal tegar dan boleh menampung beban.

Saksikan melalui video di bawah bagaimana baju pelindung ini dihasilkan, dan apa proses yang dilalui dari mula sehinggalah ia siap untuk dipersembahkan kepada klien.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required