Range Rover facelift 2018 semakin mewah, ditambah dengan model P400e PHEV berkuasa 404 PS, 640 Nm

Range Rover facelift 2018 semakin mewah, ditambah dengan model P400e PHEV berkuasa 404 PS, 640 Nm

Selepas pengenalan Range Rover Sport facelift minggu lalu, kini model yang lebih besar pula, iaitu Range Rover diberikan pembaharuan. Kebanyakan pembaharuan yang dilakukan adalah sama seperti Range Rover Sport, dengan rekaan baru, peningkatan teknologi dan varian plug-in hybrid.

Range Rover 2018 menerima naik taraf luaran inspirasi daripada model Velar, termasuk lampu utama berpetak yang boleh dipilih dengan teknologi Pixel-laser LED. Unit lampu ini menggunakan 144 LED dan empat diode laser, dengan masing-masing boleh berfungsi secara individu untuk mengelakkan trafik bertentangan silau. Gril rekaan seperti rantai itu juga adalah daripada Velar.

‘Muka’ hadapan Range Rover baru ini adalah lebih kemas dan ringkas, bersama bukaan udara yang lebih lebar, manakala profail bahagian bonet pula diubah untuk kelihatan lebih panjang berbanding sebelum ini. Lubang udara hiasan pada tepi pintu juga kini menggunakan tiga jalur, manakala lampu belakang mempunyai grafik yang lebih besar. Muncung ekzos pula kini disepadukan ke dalam bampar.

Range Rover facelift 2018 semakin mewah, ditambah dengan model P400e PHEV berkuasa 404 PS, 640 Nm

Masuk ke dalam, anda boleh lihat terdapat tempat duduk baru dengan bahagian luar yang lebih lebar supaya pengguna mudah masuk, busa yang lebih dalam dan lapisan tambahan untuk menambah keselesaan. Bagi penumpang hadapan, terdapat tempat duduk yang dilengkapi ciri memori dan pemanas secara standard, manakala fungsi mengurut telah ditambah baik dengan ciri Hot Stone.

Pada bahagian belakang, pilihan tambahan Executive Class Seating kini diberikan sekali dengan konsol tengah larasan kuasa dan boleh menempatkan lima orang. Ia juga boleh dibaringkan sehingga 40 darjah, meningkat daripada sebelum ini 17 darjah. Seperti juga sebelum ini, terdapat model dengan jarak roda 200 mm lebih panjang, seterusnya memberikan tambahan ruang kaki sebanyak 186 mm.

Sistem Touch Pro Duo daripada Velar turut digunakan pada Range Rover 2018, termasuk skrin sesentuh definisi tinggi 10 inci berkembar – satu untuk ciri informasi dan hiburan, manakala satu lagi untuk mengubah kawalan suhu, tempat duduk dan tetapan kenderaan, sekali dengan tombol Dynamic Dials. Stereng sama seperti Range Rover Sport, dengan butang kawalan turut digunakan, berserta panel instrumen 12 inci dan head-up display 10 inci.

Range Rover facelift 2018 semakin mewah, ditambah dengan model P400e PHEV berkuasa 404 PS, 640 Nm

Ciri baru lain adalah termasuk sistem kawalan suara lebih pantas dengan pengenalan Bahasa Inggeris dan Mandarin, skrin sesentuh berkembar di belakang, penghadang cahaya bumbung kawalan gerak tangan, teknologi pembersihan udara Nanoe, peti sejuk di konsol tengah, lampu suasana tiga zon dan sehingga 17 soket penghubung dalam kenderaan yang termasuk USB, HDMI, 12 V dan soket domestik untuk mengecas komputer riba dan peranti lain.

Pembeli juga boleh mendapatkan Activity Key, yang pertama kali diperkenalkan pada Jaguar F-Pace. Kunci ini membenarkan anda meninggalkan kunci dalam kereta apabila melakukan aktiviti di luar. Ciri Advanced Tow Assist menjalankan tugas countersteer sewaktu mengundur, memudahkan lagi operasi oleh pemandu.

Ciri keselamatan juga telah diperelok untuk model tahun 2018 ini, dengan adanya Autonomous Emergency Braking dan Lane Departure Warning yang diberikan secara standard untuk semua varian. Apabila memilih Drive Pack, pembeli akan menerima Blind Spot Monitor, Driver Condition Monitor dan Traffic Sign Recognition, manakala dengan memilih Drive Pro Pack pula, mereka akan menerima High-speed Emergency Braking, Blind Spot Assist, Lane Keep Assist dan Adaptive Cruise Control dengan Queue Assist.

Range Rover facelift 2018 semakin mewah, ditambah dengan model P400e PHEV berkuasa 404 PS, 640 Nm

Sementara itu, pakej Park Pack pula memberikan kamera parkir 360 darjah, Rear Traffic Monitor dan Clear Exit Monitor yang boleh memberikan amaran sekiranya terdapat trafik semasa mereka mahu membuka pintu belakang. Pakej Park Pro Pack pula menambah Park Assist untuk meletak kenderaan di kotak tepi atau 90 darjah.

Barisan enjin bagi model ini turut disemak semula, dengan berita utamanya penambahan model P400e plug-in hybrid yang menggantikan SDV6 Hybrid Diesel. Ia menggabungkan enjin empat silinder petrol Ingenium 2.0 liter turbo 300 PS/ 400 Nm dengan motor elektrik 85 kW (116 PS) yang disepadukan dalam kotak gear automatik lapan kelajuan. Secara keseluruhan, kuasanya adalah 404 PS dan 640 Nm tork.

Kuasa ini boleh memacu SUV yang besar ini dari keadaan pegun ke 100 km/j dalam masa hanya 6.8 saat, sebelum mencapai laju maksimum 220 km/j. Bateri lithium ion 13.1 kWh yang diletakkan di bawah lantai bahagian but belakang dapat memberikan jarak menggunakan elektrik sahaja sejauh 51 km, dan kenderaan ini boleh dipandu dalam mod EV sehingga kelajuan 137 km/j.

Seperti kebanyakan PHEV lain, P400e boleh dipandu sama ada dalam mod Parallel Hybrid atau EV, dengan terdapat fungsi penjimatan tenaga serta Predictive Energy Optimisation yang menggunakan sistem navigasi untuk mengoptimakan penggunaan tenaga bateri. Apabila dicas menggunakan soket domestik, ia mengambil masa 7 jam 30 minit untuk penuh, manakala apabila menggunakan pengecas 32 A, 2 jam 45 minit.

Pilihan enjin lain masih tidak berubah, terdiri daripada V6 petrol Supercharge 3.0 liter 340 PS/ 450 Nm (juga boleh didapati dengan kuasa 380 PS), V6 turbodiesel 3.0 liter 258 PS/ 600 Nm TDV6 dan 306 PS/ 700 Nm untuk SDV6, dan V8 diesel 4.4 liter SDV8 339 PS/ 740 Nm. Sementara itu bagi model V8 petrol Supercharge 5.0 liter, ia mendapat tambahan kuasa menjadi 525 PS dan 625 Nm tork. Model yang lebih sporty, SVAutobiography Dynamic juga mendapat tambahan kuasa, menjadi 565 PS dan 700 Nm.

Range Rover facelift 2018 semakin mewah, ditambah dengan model P400e PHEV berkuasa 404 PS, 640 Nm

Kemampuan offroad Range Rover semakin dinaik taraf, dengan ia mendapat transfer case dengan actuator pintar, berbanding motor dan ECU berasingan, menghasilkan berat lebih ringan 1.5 kg. Pada model P400e, sistem Terrain Response 2 telah ditala semula untuk memanfaatkan kelebihan motor elektrik, seterusnya memberikan lebih kawalan pada kelajuan rendah.

Walaupun adalah model PHEV, tahap tenggelam dalam air model P400e masih adalah sama dengan model Range Rover biasa, iaitu 900 mm, dan Land Rover menyarankan supaya menggunakan kuasa enjin petrol bagi mengelakkan air masuk ke dalam ekzos. Semua model juga mendapat sistem Low Traction Launch daripada Jaguar.

GALERI: Range Rover 2018

GALERI: Range Rover PHEV 2018

GALERI: Range Rover SVAutobiography Dynamic 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required