Mitsubishi Electric Emirai 4 – kereta konsep pintar, penuh ciri keselamatan, bakal didedahkan di Tokyo

Mitsubishi Electric Emirai 4 – kereta konsep pintar, penuh ciri keselamatan, bakal didedahkan di Tokyo

Kereta konsep Mitsubishi Electric Emirai 4 bakal didedahkan di Tokyo Motor Show tahun ini. Mitsubishi Electric? ya, ini bukan divisi automotif Mitsubishi yang membina Lancer dan Pajero, sebaliknya syarikat yang menghasilkan peti sejuk dan televisyen dengan jenama Mitsubishi.

Kereta ini diberikan sistem bantuan pemanduan yang disasarkan untuk mengurangkan kemalangan dengan bantual visual, termasuk paparan head-up bersama sistem augmented reality yang menggunakan pemetaan dan kedudukan 3D berketepatan tinggi. Sistem tersebut menggunakan tanda-tanda jalan bagi membantu pemandu mengawal kenderaan dengan selamat walaupun dalam cuaca yang sangat buruk dan penglihatan yang terhad.

Model konsep ini juga dipadankan dengan ‘knob-on display’, iaitu tombol gelangsar yang membolehkan pemandu mengoeprasikan pelbagai fungsi tanpa mengubah pandangannya dari melihat jalan. Tombol gelangsar berkenaan berfungsi sebagai kunci utama yang boleh dikonfigurasikan bagi membolehkan fungsi yang ditugaskan pada tombol berkenaan boleh diubah ke dalam kumpulan yang spesifik, bagi menjadikan kawasan konsol tengah tersebut lebih ringkas.

Mitsubishi Electric Emirai 4 – kereta konsep pintar, penuh ciri keselamatan, bakal didedahkan di Tokyo

Bagi memperbaiki penglihatan di sekeliling kereta ini, paparan imej silang diberikan, yang terdiri dari separuh cermin bersama panel LCD pepenjuru dan juga sebuah lagi panel LCD yang diletakkan secara menegak bagi memberikan imej sekeliling dalan bentuk maya 3D. Ini akan memberikan pengawasan yang lebih baik kepada pemandu dalam bentuk imej menegak.

Penumpang di dalam kenderaan turut akan dipantau. Ia dilengkapi dengan kamera sudut lebar untuk bahagian dalaman bagi mendapatkan imej kepala pemandu dan penumpang hadapan. Postur kepala kedua-duanya digunakan bagi mengelakkan apa-apa yang boleh menyebabkan pemanduan secara bahaya, dan juga membolehkan penukaran antara pemanduan manual dan pemanduan sendiri dijalankan secara lancar.

Sistem lampu pada Emirai ini turut digunakan sebagai sistem keselamatan. Penderia pada badan kereta akan mengesan bila pintu akan dibuka, dan ia akan menyalakan lampu pada kereta dan juga lampu petunjuk yang dihalakan pada permukaan jalan, bagi memberikan amaran kepada pengguna jalan raya berdekatan bahawa pintu akan dibuka dan mungkin akan menghalang laluan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required