Hafizh Syahrin tidak akan lagi bersama Petronas Raceline bagi perlumbaan Moto2 bermula musim 2018

Hafizh Syahrin tidak akan lagi bersama Petronas Raceline bagi perlumbaan Moto2 bermula musim 2018

Selepas banyak khabar angin yang tersebar, akhirnya kini rasmi pelumba tempatan kategori Moto2 dalam siri Moto GP, iaitu Hafizh Syahrin tidak akan lagi bersama pasukan Petronas Raceline bermula tahun 2018. Perkara ini dilaporkan oleh New Straits Times, dengan memetik kata-kata daripada ketua pasukan Petronas Raceline, Barry Leong.

“Bagi kami sebagai sebuah pasukan, ia adalah satu penghormatan dapat berkembang bersama dengan Hafizh. Saya sendiri telah mengenali dan membimbing beliau sejak berumur 12 tahun, berlumba sebagai seorang anak muda yang berbakat, dan kini seorang dewasa yang penuh semangat. Walaupun begitu, setiap permulaan ada pengakhirannya, dan kami telah sampai ke penamat yang baik,” kata Barry.

Walaupun hanya menjadi pelumba musim penuh dalam Moto 2 bersama Raceline sejak tahun 2014, Hafizh sebenarnya telah berlumba dalam beberapa kejuaraan lain untuk pasukan ini sejak tahun 2007 dan bakatnya telah digilap oleh Barry sejak zaman berlumba pocket bike lagi.

Hafizh Syahrin tidak akan lagi bersama Petronas Raceline bagi perlumbaan Moto2 bermula musim 2018

Bermula dengan Kejuaraan Petronas AAM Malaysian Cub Prix, Raceline kemudiannya membawa Hafizh ke Asia Road Racing, Australian Formula Extreme dan kemudiannya barulah Moto2.

Dengan tamatnya khidmat Hafizh sebagai pelumba Raceline, Barry menyatakan akan terus ke hadapan dengan mencari bakat pelumba baru tempatan, seterusnya membawa mereka ke tahap saingan yang bertaraf tinggi. Potensi mereka juga akan dilatih supaya mencapai tahap maksimum.

Dengan musim 2017 ini hanya tinggal tiga pusingan sahaja lagi, Hafizh kini berada di tempat kesembilan secara keseluruhan dan sebelum ini sudah berjaya menamatkan perlumbaan dua kali di atas podium. Pertamanya adalah semasa di Misano, Itali (selepas kemenangan Dominique Aegerter dibatalkan) dengan mendapat tempat kedua, dan seterusnya di Motegi, Jepun mendapat tempat ketiga.

Walaupun Raceline tidak lagi akan terlibat dalam karier Hafizh, Petronas masih berkemungkinan boleh menjadi penaja pelumba tersebut dan ada juga jangkaan yang mengatakan, beliau turut akan duduk di bawah pasukan SIC Racing Team yang kini mempunyai pelumba dalam kategori Moto3 iaitu Adam Norrodin dan Ayumu Sasaki.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required