MBPJ pasang CCTV untuk perhatikan kesalahan trafik

MBPJ pasang CCTV untuk perhatikan kesalahan trafik

Sebagai langkah untuk memastikan keselamatan, terutama sekali bagi mengawal aliran trafik dan menghindarkan kecurian kecil, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) kini memasang 22 unit kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan sekitar. Ini ditambah pula dengan 24 unit kamera yang dipasang oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, serta 60 kamera milik kerajaan Selangor.

Datuk Bandar Petaling Jaya, Datuk Mohd Azizi Mohd Zain melakukan demonstrasi sistem kamera berkenaan di dalam satu acara bersama media. Beliau menerangkan bagaimana sistem itu berfungsi, yang mana turut melibatkan penggunaan pembesar suara bagi hebahan awam serta menunjukkan tinjauan masa nyata dari kamera-kamera berkenaan – bagi kawasan sekitar Seksyen 52, Petaling Jaya.

Menurut Azizi, kamera-kamera berkenaan digunakan terutamanya bagi meninjau keadaan trafik, terutama bagi kelakuan meletak kereta sebarangan di kawasan itu. Sistem itu membolehkan pegawai penguatkuasa bergegas ke lokasi yang spesifik untuk menghalang perkara itu daripada berlaku dan mengelakkan kesesakan.

Semua kamera dapat diperhatikan dari sebuah bilik kawalan yang terletak di tingkat 22, Menara MBPJ, yang akan menanyalurkan arahan serta maklumat kepada pegawai bertugas. CCTV berkenaan dikendalikan oleh Jabatan Penguatkuasaan dan Keselamatan MBPJ, manakala maklumat itu turut dikongsi bersama ibupejabat PDRM Petaling Jaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required