Jentera lumba F1 beralih kepada AWD pada 2021?

Jentera lumba F1 beralih kepada AWD pada 2021?

GP MALESIA F1/2017
© FOTO STUDIO COLOMBO PER FERRARI MEDIA (© COPYRIGHT FREE)

Sabar, ini belum diputuskan lagi. Menurut laporan Autosport, pasukan-pasukan F1 telah dijemput untuk berjumpa dengan pemegang hak komersial FIA dan F1 minggu depan untuk berbincang berkenaan perincian enjin serta peraturan bagi jentera F1 bagi musim 2021 dan seterusnya, dan sistem pacuan semua roda dijangka akan turut menjadi topiknya.

Matlamat utama adalah untuk menambahbaik persembahan ketika perlumbaan dengan meningkatkan kekerapan aksi memotong antara jentera di dalam litar. Dengan sistem AWD, ia akan memperkemas aspek cengkaman pada jentera, dan ini membolehkan pemandu untuk mengikuti dengan rapat antara satu sama lain dan harapnya akan membawa kepada aksi memotong yang lebih menyeronokkan.

Khabarnya beberapa pasukan akan bersetuju untuk menggunakan roda depan yang dipacu oleh Kinetic Energy Recovery System (KERS) pada gandar depan. Dalam keadaan ini, jentara akan memperoleh cengkaman yang sama seperti pada AWD tanpa perlu menyalurkan kuasa ke roda hadapan dari enjin ditengah jentera. Sistem yang sama telah digunakan dalam jentera LMP1 prototaip.

Apa pun, semua ini masih terlalu awal untuk diketahui dengan lebih lanjut. Cuma, idea berkaitannya akan dibincangkan nanti. Kalau betul jentera F1 perlu hadir dengan sistem AWD, apa pandangan anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required