BMW HP4 Race kini di M’sia – 215 hp, 120 Nm, RM521k

BMW HP4 Race kini di M’sia – 215 hp, 120 Nm, RM521k

Di antara tiga model baru yang dilancarkan oleh BMW Motorrad Malaysia di Litar Sepang hari ini yang termasuk G 310 GS dan S 1000 XR, paling mengujakan adalah model HP4 Race, yang dijual pada harga RM520,900 termasuk GST, tanpa insurans dan kos pendaftaran lain, kerana ia menggunakan banyak barangan daripada jentera lumba.

Bermula pada bahagian enjin, spesifikasi unit empat siilnder 999 cc padanya adalah sama seperti motosikal yang digunakan dalam perlumbaan Endurance dan Superbike World Championshi, dengan mampu menghasilkan 215 hp pada 13,900 rpm dan 120 Nm tork pada 10,000 rpm. Tahap rpm tertinggi juga ditingkatkan menjadi 14,500, daripada 14,200 rpm pada model S 1000 RR. Kotak gear enam kelajuan yang digunakan adalah unit lumba dengan nisbah yang rapat.

Selain enjin dan elektronik yang mempunyai sama kategori seperti jentera lumba pasukan BMW, bahagian suspensi pula lebih berprestasi, di mana ia menyamai unit seperti yang digunakan dalam Superbike World Championship dan MotoGP, iaitu fork Ohlins FGR-300 serta batang spring Ohlins TTX 36 GP. Bahagian lain yang menggunakan unit sama seperti jentera lumba adalah termasuk lengan ayun dan brek dengan piston titanium.

Di sebalik panel badan motosikal ini, terdapat kerangka serta rim gentian karbon sepenuhnya, dan ini menjadikan HP4 Race sebagai motosikal pertama di dalam dunia yang menggunakan bahagian seperti itu. Ini sekaligus menjadikan ia lebih ringan, iaitu secara keseluruhannya, cuma 146 kg.

Bukan sahaja senarai kelengkapan, perkara lain berkenaan HP4 Race termasuk pembangunannya juga menjadikan ia istimewa. Setiap satu daripadanya dipasang dengan tangan, dan dikeluarkan dalam jumlah yang terhad, iaitu 750 unit sahaja untuk seluruh dunia. Gabungan warna Lightwhite uni/Racingblue metallic/Racingred uni pada HP4 Race adalah warna HP Motorsport yang baru dan motosikal ini didatangkan dengan jaminan dua tahun tanpa had batuan.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required