SPYSHOT: Nissan Serena 2018 sedang diuji di M’sia

SPYSHOT: Nissan Serena 2018 sedang diuji di M’sia

MPV Nissan Serena generasi kelima sudah dilihat diuji dijalan raya Malaysia. Pembaca paultan.org, Kenneth Lee, sempat merakamnya di Cheras baru-baru ini. MPV ini pertama kali membuat penampilan sulungnya Julai tahun lalu, dengan pembaharuan reka bentuk serta pertambahan kelengkapan.

Daripada apa yang dapat dilihat, ia adalah Serena terbaru, jika merujuk kepada karektor garis badan bahagian sisinya – bermula dari tengah lampu utama, dilanjutkan ke bahagian bawah pemegang pintu hingga ke pintu gelungsur. Rekaan ini tidak terdapat pada model sedia ada Serena.

Disebabkan itu, unit yang sedang diuji dipakaikan dengan samaran untuk menyorokkan penampilan sebenarnya. Bahagian depan misalnya kini bertukar kepada gril V-motion baru. Di bawahnya juga diberikan rekaan apron baru, yang menempatkan ruang masukan udara yang lebih kecil serta lampu kabus.

SPYSHOT: Nissan Serena 2018 sedang diuji di M’sia

Lagi rekaan baru yang boleh dilihat pada Serena terkini ialah kemasan disekitar bahagian pemegang plat di belakang, bampar belakang yang lebih agresif rekaannya serta lampu utama yang lebih pendek. Semua bahagian yang dinyatakan ini dilindungi pada unit yang diuji ini, seperti yang dapat dilihat dalam gambar.

Walaupun tiada gambar yang menunjukkan ruang dalaman, Serena serba baru sudah diketahui menerima ruang kabin yang lebih mewah. Papan pemuka rekaan baru, kluster instrumen yang lebih lebar, panel tengah dengan sistem infotainmen skrin sentuh serta stereng yang lebih sporty.

Di Jepun, Serena dikuasakan oleh sistem S-Hybrid, dengan enjin MR20DD 2.0 liter suntikan terus CVTC berkembar, empat-silinder yang menjana 147 PS pada 5,600 rpm dan 210 Nm pada 4,400 rpm. Ia digandingkan dengan transmisi Xtronic CVT, dan dibantu oleh motor ECO yang mengawal fungsi Idling Stop.

SPYSHOT: Nissan Serena 2018 sedang diuji di M’sia

Motor 1.8 kW/200 A ini juga membolehkan fungsi torque assist, menyediakan lonjakan 50 Nm sehingga satu saat ketika memulakan pergerakan dari keadaan pegun. Ia juga dilengkapi pelbagai ciri maju, model ini turut dilengkapi dengan ciri seperti Intelligent Park Assist dan ProPILOT.

Dengan Serena S-Hybrid semasa yang dijual di Malaysia adalah pemasangan tempatan (CKD), mungkinkah model baru ini nanti mengikut jejak yang sama dan ditawarkan dengan harga yang berpatutan? Itu kita akan lihat nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required