SEMA 2017 – Toyota C-HR R-Tuned, 2.4 liter turbo, 600 hp, lebih pantas dari Nissan GT-R Nismo di atas litar

SEMA 2017 – Toyota C-HR R-Tuned, 2.4 liter turbo, 600 hp, lebih pantas dari Nissan GT-R Nismo di atas litar

Seperti yang diketahui, Toyota C-HR merupakan SUV segmen-B dari jenama dari Jepun berkenaan yang dibina bagi berhadapan dengan Honda HR-V dari segi jualan. Jadi, ia mempunyai kegunaan yang hampir serupa dengan HR-V iaitu SUV kecil yang seringkali digunakan di bandaraya, dan selalunya sering menjadi pilihan oleh kaum hawa.

Namun pada SEMA 2017, Toyota mendedahkan sebuah C-HR yang dibina untuk pemanduan di litar, diberikan unit janakuasa jauh lebih liar, digelar C-HR R-Tuned yang dibina oleh firma perlumbaan Dan Gardner Spec (DG-Spec). Namun, SUV ini tidak lagi menggunakan enjin asalnya. Ruang enjin C-HR R-Tuned berkenaan kini disumbat dengan enjin 2.4 liter 2AZ-FE yang biasanya dijumpai pada perut Toyota Camry.

Enjin tersebut turut tidak dibiarkan standard, di mana DG-Spec menempa semula bahagian-bahagian dalaman, membuat ubahsuai terhadap bahagian-bahagian injap, dan menyuap pengecas turbo bersaiz pasu bunga dari Garrett dengan tekanan boost hampir 1.6 bar. Ia turut diberikan unit intercooler custom dihubungkan pada sistem cold air intake berdiameter 4-inci, sistem ekzos dengan downpipe 3-inci bersama sistem cat-back, manakala pengurusan enjin dirombak semula menerusi sistem stand alone dari AEM.

Menurut Toyota, hasil ubahsuai berkenaan membolehkan enjin tersebut mengekstrak kuasa berjumlah 600 hp. Kuasa berkenaan masih lagi hanya memacu roda hadapan menerusi kotak gear manual lima-kelajuan siri-E Toyota bersama LSD dari OS Giken.

Bagi memastikan setiap kuasa dijana diterjemahkan kepada kelajuan, C-HR R-Tuned dilengkapkan dengan suspensi boleh laras custom, tayar perlumbaan Toyo Proxes RR DOT membaluti rim bersaiz 18×9 jj, dan juga splitter udara hadapan bersama spoiler bumbung belakang yang direka jurutera aerodinamik Toyota – mampu menghasilkan downforce setinggi 300 pound.

Keseluruhan ubahsuai ini membolehkan C-HR R-Tuned memecut dari 0-96 km/j (0-60 bs/j) dalam masa hanya 2.9 saat. Jentera ini turut telah diuji di litar Willow Springs International Raceway dan mencatatkan lap terpantas 1 minit 25.22 saat – rekod yang jelas lebih laju dari Lamborghini Aventador SV, McLaren 650S Spider, Ferrari 488 GTB, Porsche 911 Turbo S dan Nissan GT-R R35 Nismo.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required