Merceders-AMG GT R tiba di Malaysia – 4.0 liter V8 turbo berkembar, 585 hp/700 Nm, bermula RM 1.7 juta

Merceders-AMG GT R tiba di Malaysia – 4.0 liter V8 turbo berkembar, 585 hp/700 Nm, bermula RM 1.7 juta

Tidak sampai lima bulan setelah membuat kemunculan sulung peringkat global di Goodwood Festival of Speed Jun lalu, abang besar kepada Mercedes-AMG GT S iaitu Mercedes-AMG GT R kini mendarat ke pasaran Malaysia secara rasmi dan dijual pada harga bermula RM1.7 juta (atas jalan tanpa insuran).

AMG GT R ini masih dijana V8 4.0 liter turbo berkembar sama seperti GT S, tetapi ia kini telah ditala untuk mengekstrak kuasa keseluruhan 585 hp dan tork maksima 700 Nm, berbanding GT S yang menghasilkan kuasa 503 hp dan tork maksima 650 Nm. Kuasa tambahan ini dihasilkan dengan kombinasi pengecas turbo baharu, talaan semula pada unit pengurusan enjin, liang ekzos yang dibentuk semula serta nisbah mampatan yang berlainan. Tekanan boost pada sistem turbo GT R dicatatkan pada 19.6 psi berbanding 17.4 pada GT S.

Kesemua kuasa dialirkan ke gandar belakang menerusi kotak gear klac berkembar AMG Speedshift DCT tujuh-kelajuan. Nisbah pada kotak gear GT R ini turut berbeza dari GT S di mana nisbah pada gear pertama dipanjangkan sementara nisbah gear ketujuh dan nisbah akhir kini telah dipendekkan.

Merceders-AMG GT R tiba di Malaysia – 4.0 liter V8 turbo berkembar, 585 hp/700 Nm, bermula RM 1.7 juta

Berat keseluruhan GT R juga 90 kg lebih ringan dari GT S. Hasil gabungan kuasa yang lebih tinggi, nisbah gear yang diolah semula serta berat keseluruhan yang lebih ringan, Mercedes AMG GT R mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.6 saat (0.2 saat lebih pantas dari GT S). Jentera ini juga telah diuji dan ditala secara ekstensif di litar Nordschleife Nürbrugring, dan mencatatkan rekod lap terpantas 7 minit 10.92 saat di litar ‘The Green Hell‘ berkenaan.

The Beast of The Green Hell‘ ini juga dilengkapi dengan kit brek karbon seramik. Ia juga dipadankan dengan roda aloi forged berdiameter 19-inci di hadapan dan 20-inci di belakang. Kesemua roda tersebut dibaluti tayar spesifikasi litar Michelin Sport Cup 2 bersaiz 275/35 ZR 19 di hadapan dan 325/30 ZR 20 di belakang.

Pengendalian yang lebih lincah jentera ini bukan hanya bergantung pada sistem suspensi, ia turut dipadankan dengan sistem stereng pada roda belakang yang meningkatkan tindak balas serta kestabilan semasa membelok. Pada kelajuan di bawah 100 km/j, tayar belakang akan berpusing dalam sudut kecil bertentangan dengan arah pusingan tayar hadapan untuk tindak balas yang lebih pantas. Manakala untuk kelajuan melebihi 100 km/j pula, arah pusingan roda belakang adalah sama dengan roda hadapan, memberikan kestabilan yang lebih bagus dalam kelajuan tinggi.

Bagi membezakannya dengan GT S, GT R menampilkan gril hadapan dengan motif jail-bar serta fender depan dan belakang yang lebih lebar diperbuat dari bahan gentian karbon menjadikan ia lebih lebar 1.8 inci. Bumbung GT R juga dibina dari bahan gentian karbon, manakala pada bahagian ia turut dilengkapi dengan sayap yang lebih besar. Bampar belakang dilengkapi dengan sepasang diffuser mengapit ekzos tip berkembar.

Jentera ini juga dilengkapi dengan kit aerodinamik aktif pada bahagian hadapan yang menghasilkan kesan venturi, seterusnya menekan badan kereta ini sehingga 1.6 inci ketika memecut melebihi 80km/j dalam ‘Race Mode’ membuatkan ia melekat pada permukaan jalan raya.

Bahagian dalaman GT R dilihat menampilkan imej yang lebih berorientasikan litar lumba dimana tempat duduk berprestasi AMG diberikan balutan kulit Nappa dan fabrik gentian mikro Dinamica. Warna hitam keseluruhan turut menerima serlahan berwarna kuning pada butang-butang kawalan instrumen dan jahitan. Tali keledar berwarna kuning turut didatangkan sebagai pilihan opsyen. Konsol tengah pula diberikan kemasan akhir piano black.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required