Subaru WRX STI Final Edition ucap sayonara – hanya untuk pasaran UK, terhad 150 unit sahaja

Subaru WRX STI Final Edition ucap sayonara – hanya untuk pasaran UK,  terhad 150 unit sahaja

Subaru telah mendedahkan, hanya 150 unit sahaja dibikin untuk generasi semasa WRX STI, sebelum model tersebut mengakhiri eranya. WRX STI Final Edition adalah edisi Sayonara (selamat tinggal), dibikin hanya untuk United Kingdom (UK), dan Subaru tidak merancang untuk menjualnya di pasaran lain termasuk Amerika Syarikat. Berita ini pastinya sedikit sebanyak bakal mengecewakan peminat model ini yang berada di luar UK.

“Dengan pelancaran model baharu termasuk pelaburan bagi platform dan penjana kuasa, Subaru akan terus menghasilkan model rali ikonik Impreza. Di mana kami telah melabur lebih banyak bagi platform baharu serta bahan api alternatif yang bakal digunakan,” ujar Subaru dalam kenyataan yang dikeluarkan.

WRX STI Final Edition ini masih menggunakan enjin yang sama dengan model standard STI iaitu 2.5 liter empat-silinder dengan kuasa 296 hp, namun ia dihadirkan dengan beberapa elemen khas. Ini termasuklah roda yang lebih besar iaitu bersaiz 19-inci dengan brek Brembo yang lebih mantap dan dicat warna kuning.

Subaru WRX STI Final Edition ucap sayonara – hanya untuk pasaran UK,  terhad 150 unit sahaja

Bukan itu sahaja, model edisi terhad ini juga tampil dengan dengan bampar hadapan yang direka semula untuk imej yang lebih menonjol serta gril bawah yang nampak lebih agresif. Logo Final Edition juga diposisikan pada pintu, menggambarkan ia adalah model khas.

Bagi pengendaliannya, WRX STI Final Edition turut dilengkapi dengan kawalan elektronik bagi tindakbalas yang lebih tepat.

Di dalamnya pula, kekemasan hitam berkilat merajai bahagian panel instrumen, sekeliling tuil gear, panel pintu dan roda stereng bersama jahitan merah. Serta tali pinggang keledar berwarna merah, mencetuskan lagi karakter garangnya. Malah terdapat plat khas pada tuil gear yang menandakan nombor daripada jumlah terhad 150 unit tersebut.

Subaru WRX STI Final Edition ucap sayonara – hanya untuk pasaran UK,  terhad 150 unit sahaja

Jentera ini juga menerima paparan pelbagai-fungsi bersaiz 5.9-inci yang diletakkan di atas papan pemuka, malah panel instrumen juga direka semula serta sistem infotainmen kini didatangkan dengan radio DAB dan kamera undur.

WRX STI merupakan versi modifikasi terbesar dari Impreza yang diperkenalkan buat pertama kalinya pada tahun 2008, dan ia kekal sebagai model sedan empat-pintu, membezakannya dengan model Impreza hatchback. Apabila ia ‘ditukar’ menjadi lima-pintu dalam format hatchback, nama Impreza seakan ‘digugurkan’ dan WRX STI seperti berdiri sendiri sebagai satu model yang berlainan.

Dijual pada harga £33,995 (RM190,784), di mana WRX STI ini adalah lebih £2000 (RM11,224) berbanding model standard WRX STI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required