Tokyo 2017: Nissan Leaf masuk Malaysia tahun depan

Tokyo 2017: Nissan Leaf masuk Malaysia tahun depan

Melihat kepada kawasan pameran Nissan di Tokyo Motor Show 2017, selain IMx Concept, sebuah lagi model yang menjadi perhatian adalah Nissan Leaf 2018. Memandangkan kenderaan elektrik generasi kedua ini bakal tiba di Malaysia, kami sediakan di sini galeri kenderaan yang dipamerkan di Tokyo untuk tatapan anda.

Jika model sebelum ini nampak sedikit pelik, model baru ini pula telah direka semula supaya menjadi lebih aerodinamik dan mudah diterima. Lampu hadapannya menggunakan unit dual-projector, tiang tengah diwarnakan hitam untuk menjadikan bumbung kelihatan seperti terapung, lampu belakang lebih nipis dan di belakang juga terdapat diffuser.

Masuk ke bahagian dalam, walaupun ada beberapa butang kawalan yang kelihatan mirip dengan unit yang terdapat pada model sebelum ini, bahagian lain pula semuanya adalah baru. Ini termasuk rekaan papan pemuka seperti sayap, roda stereng yang rata di bawah (diambil daripada Serena) dan panel instrumen yang menggabungkan paparan digital dan analog. Bahagian but kini boleh menampung 435 liter.

Untuk aspek keselamatan, kenderaan ini dilengkapi dengan pakej Safety Shield, yang termasuk Intelligent Lane Intervention, Lane Departure Warning, Intelligent Emergency Braking, Blind Spot Warning, Traffic Sign Recognition, Rear Cross Traffic Alert, Intelligent Around View Monitor dengan pengesan objek bergerak dan Emergency Assist for Pedal Misapplication.

Ia juga kemudiannya ditambah dengan teknologi pemanduan pintar antaranya ProPILOT, iaitu sistem pemanduan autonomous dalam satu lorong. Apabila diaktifkan, kenderaan ini dapat mengekalkan jarak dengan kenderaan hadapan pada kelajuan yang ditetapkan (antara 30 km/j hingga 100 km/j), sambil stereng dikawal untuk memastikan kenderaan tetap dalam satu lorong. Ia juga boleh membrek sehingga berhenti sepenuhnya secara automatik apabila perlu.

Kuasa penggerak kenderaan ini datang daripada pek bateri lithium-ion 40 kWh, dan motor elektrik EM57, menghasilkan kuasa sebanyak 110 kW (148 hp) dan 320 Nm. Jika dibandingkan dengan model sebelum ini, jumlah tersebut adalah masing-masing meningkat sebanyak 38% dan 26%. Dalam ujian kitaran Japan Cycle, satu cas penuh bateri 40 kWh Leaf baru dapat memberi jarak pergerakan sejauh 400 km.

Berdasarkan laporan sebelum ini, Edaran Tan Chong Motor ada memberitahu mereka akan cuba untuk menjadikan harga Leaf ini lebih menarik dengan melakukan pemasangan tempatan (CKD), seterusnya menambah pelaburan di kilang mereka di Segambut dan Serendah. Jika tidak menjadi, mereka perlu memikirkan perjanjian lain untuk mengelakkan harga tinggi bagi kenderaan elektrik import (CBU).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required