Tokyo 2017: Nissan IMx Concept – 600 km sekali cas

Tokyo 2017: Nissan IMx Concept – 600 km sekali cas

Nissan IMx telah dipertontonkan di Tokyo Motor Show 2017, dan ia menampilkan teknologi pacuan elektrik jenama tersebut, pada badan yang mempunyai bentuk crossover masa depan. Ada yang memanggilnya sebagai “Leaf SUV”, dan ia dijangka memberi gambaran model produksi masa hadapan.

Nissan mendakwa kereta ini boleh memberikan jarak gerak elektrik lebih 600 km dengan satu cas penuh, hasil daripada penggunaan pek bateri kapasiti tinggi dengan ketumpatan yang dipertingkat. Ia juga menggunakan platform kenderaan elektrik (EV) terbaru Nissan, dengan bateri terletak rata di bawah lantai untuk pekej yang lebih baik. ini juga sekaligus dapat merendahkan titik graviti dan memberikan “kawalan mantap yang mampu memberi makna baru kepada segmen crossover.”

Kuasa penggerak kenderaan ini datang daripada sepasang motor elektrik output tinggi, yang diletakkan pada setiap gandar, seterusnya menghasilkan pacuan semua roda. Apabila digabungkan, Nissan IMx mampu menghasilkan keseluruhannya 429 hp dan 700 Nm tork, bermakna, ia bukanlah sebuah EV yang membosankan.

Tokyo 2017: Nissan IMx Concept – 600 km sekali cas

Pada aspek gaya, ia jelas menunjukkan evolusi daripada Leaf generasi kedua, dengan panel badan tajam dan lebar yang berlapis di atas satu sama lain. Ia juga menampilkan kemasan vermillion di atas badan yang dicat dengan warna putih mutiara.

Pada bahagian dalam, IMx dikatakan mendapat inspirasi daripada ruang yang terdapat dalam rumah tradisional Jepun. Empat tempat duduk yang ada mendapat panel kayu di sekelilingnya, dengan rekaan yang minimalis. Menurut Nissan lagi, kenderaan ini menggunakan teknologi Artificial Intelligence (A.I) yang boleh dikawal melalui pergerakan mata dan tangan, dan sebab itulah ia tidak mempunyai banyak butang kawalan.

Tokyo 2017: Nissan IMx Concept – 600 km sekali cas

Sudah tentu, sebagai sebuah kenderaan masa depan, sistem pemanduan autonomous juga dilengkapi padanya, termasuk sistem ProPilot yang menawarkan kawalan automatik penuh. Apabila diaktifkan, roda stereng akan masuk ke dalam papan pemuka, manakala tempat duduk akan disandarkan supaya pemandu dapat lebih santai.

Sebagai satu contoh keadaan, Nissan memberitahu IMx boleh menurunkan anda di lapangan terbang, mencari tempat letak kenderaan yang membolehkan ia dicas secara sendiri, dan apabila anda pulang, ia boleh kembali menjemput anda di terminal dan membawa anda pulang – semua ini di dalam pelan Seamless Autonomous Mobility Nissan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required