Volkswagen Arteon 2018 tiba di Australia – RM213k

Volkswagen Arteon 2018 tiba di Australia – RM213k

Model perdana serba baharu daripada Volkswagen, Arteon, telah pun tiba di Australia. Menurut CarAdvice, ia dijual dengan varian 206TSI R-Lin sahaja pada harga AUD$65,490 (RM213k) sebelum kos atas-jalan-raya.

Logo 206TSI mewakili hamburan kuasanya iaitu sebanyak 206 kW, hasil daripada enjin petrol 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder dengan 276 hp dan tork 350 Nm. Ia dipadankan bersama transmisi DSG tujuh-kelajuan (jenis basah, DQ380), yang menyalurkan kuasa ke semua roda menerusi sistem pacuan semua-roda 4Motion. Ia turut membenarkan Arteon dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 5.6 saat dan penggunaan bahan apinya dianggarkan sebanyak 7.5 liter bagi setiap 100 km.

Pada bahagian luarannya, ia didatangkan dengan lampu utama LED adaptif bersama lampu nyalaan siang LED sepadan dengan gril hadapan. Bahagian bawahnya bersambung dengan corong udara hadapan “signatur-C” dengan kekemasan hitam berkilat serta dipadankan bersama roda aloi ‘Montevideo’ 19-inci secara standard. Di belakangnya pula, ia ditampilkan dengan lampu LED (dengan indikator dinamik), spoiler yang lebih berkilat dan dua corong ekzos dengan gaya yang cukup sporty.

Berkenaan dengan saiznya, Arteon kecil sedikit berbanding CC, namun memiliki jarak roda yang lebih besar (+46 mm) berbanding model trekini Passat biarpun menggunakan platform MQB yang sama. Menurut Volkswagen, Arteon memiliki 1,016 mm ruang kaki, dan menjanjikan ruang kepala yang lebih besar hasil daripada bumbung condong yang lebih panjang. Manakala ruang penyimpanan barang pula berkapasiti 563 liter, dan mampu mencecah sehingga 1,557 liter sekiranya tempat duduk belakang dibaringkan.

Model Australia ini juga menerima kehadiran teknologi terkini, termasuk paparan utama (HUD), kamera pandangan sekeliling 360-darjah, bantuan pencahayaan dinamik, indikator dinamik, tailgate berkuasa, pencahayaan ambien dalaman dengan tiga-warna, Bantuan Kecemasan dengan Bantuan Menukar Lorong Kecemasan, tempat duduk belakang dengan haba panas dan pelindungan penumpang pro aktif pengesan-belakang.

Volkswagen Arteon 2018 tiba di Australia – RM213k

Bagi aspek keselamatan, ia turut didatangkan dengan kawalan kelajuan adaptif (ACC), Bantuan Kecemasan generasi kedua VW, Bantuan Lorong, pencahayaan selekoh dengan kawalan ramalan, PreCrash, Bantuan Sisi dan Bantuan Tanda. Lain-lain elemen yang turut ditampilkan termasuklah kawalan casis dinamik, fungsi mengurut dan memori (untuk tempat duduk pemandu sahaja), upholstery kulit Nappa, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, serta sistem infotainmen ‘Discover Pro’ 9.2-inci dengan kawalan pergerakan. Unit utama disokong oleh fungsi Apple CarPlay dan Android Auto.

Pembeli juga boleh mendapatkan pilihan Pakej Gaya dan Bunyi termasuk bumbung matahari panoramik, dengan kos AUD$2,500 (RM8,130) setiap satu. Selain itu, ia turut didatangkan dengan sistem bunyi premium Dynaudio dan roda aloi kelabu ‘Rosario’ 20-inci. Bagi warna badannya, ia didatangkan dengan tujuh pilihan, namun simbahan metalik didatangkan dengan kos tambahan bernilai AUD$900 (RM2,927).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required